Bortskämda ungar i Sverige!


Publicerat den: 2007-12-15 [09:50:18]


image836
Läste precis denna artikel: 
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1465564.ab


Tänk vad bra de flesta har det här i västvärlden.
Nu när det drar sig till jul är människorna helt hysteriska och springer omkring för att köpa, köpa, köpa.
Behöver de köpa så mycket då?
Har barnen inte allt idag?
Jag minns hur jag satt på ett barnkalas och tittade nästan lite förstenad på när det lilla barnet öppnade present efter present. Hon tittade på presenten och slängde undan den, för att öppna nästa present.
Vad är meningen med att ge så mycket?
Varför ska alla ha så mycket?
Vart finns glädjen i detta?
Jag är ensambarn men har aldrig i detta livet blivit bortskämd med prylar eller kläder.
Jag fick det jag behövde och önskade jag mig något utöver så fick jag önska mig det.
Istället har jag fått mycket tid med mina föräldrar.
Två starka och mycket duktiga föräldrar.
Kanske har de varit väldigt överbeskyddade men jag har fått göra mina misstag och lärt mig något av de.
[ Jag minns julafton för ca 17 år sedan när jag traskade upp för att se vad som låg under granen.
En barbie - som jag längtat efter under många månader. Och nu var den min. Det var glädje.
]
Hur som.
Varför slänga iväg 5000 spänn på den nyaste Nintendo wie eller vad det nu hette och inte istället ta en ledig dag i veckan och visa ungen att du finns där?
Varför jobbar folk ihjäl sig för ingenting.
Vet folk inte att tiden & kärleken är det dyrbaraste som finns?

Ush - vad upprörd jag blev av denna artikel.
Jag har funderat på det länge nu och ska göra slag i saken.
Jag ska banne mig ge bort en get.
Ge bort en get du också genom ActionAid.
Då vet du iaf. att någon får glädje av den.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill du vara med och bloggtävla?
Du har chans att vinna en Ipod nano samt mp4-spelare och biobiljetter.
http://sjukdom.blogg.se/1197118686_jultvling_vinn_ipod_n.html

2007-12-15 @ 10:00:24
Postat av: Evelina

du är bra klok du! och jag håller helt med dig, världen är alldeles för materiell... det finns ju faktiskt de s om inte har NÅNTING, som blir glada för lite vatten!
ja det är bra konstigt hur det kan vara så här medan många lever i extrem lyx!

kramar!

2007-12-15 @ 10:02:17
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Dennis

Eftersom folk väntar allt längre upp i åren med att skaffa barn så gror sig det enkla karriärslivet allt starkare. Pengar och bekräftelse är det viktigaste och många julklappar är det ultimata tecknet på tillgång och uppskattning.
Folk är alldeles för lata, det ska inte finnas någon godartad begränsning längre - bara en smörbana så man glider genom vardagen samtidigt som summan på VISA-kortet tickar stadigt uppåt. Därför är också lättare att skicka till barnen några hundra eller ett tv-spel för att slippa dem för en stund. Föräldrarna får det lugnt och tid för sig själva, och barnen klagar ju inte direkt.
Barn är i många fall pokaler att visa upp i de bästa stunderna. Inte samhällets framtid som behöver omtanke och förebilder.
Själv är en av de största drömmarna att vara pappaledig. Men är bara 20 bast så jag måste väl, motvilligt, ägna mig åt annat kommande 10 åren.
Trevlig helg!

2007-12-15 @ 10:06:35
URL: http://disrael.blogg.se
Postat av: zelda

Klokt talat. Det är otroligt idiotiskt att materiella ting i många fall blivit ett substitut och bevis för uppskattning. När barnen mest av allt behöver tid med sina föräldrar, bekräftelse, trygghet och kärlek - som inte visas genom ett nytt nintendo.

2007-12-15 @ 10:48:36
URL: http://lilladeppbloggen.blogg.se
Postat av: Älsklingen

http://www.youtube.com/watch?v=yEdsZJaV23I&feature=related
I love U!!!!

2007-12-15 @ 15:50:45
Postat av: Missankre

vad läskigt det är :s

2007-12-15 @ 17:41:12
URL: http://missankre.blogg.se
Postat av: Angel

Vilket inlägg,riktigt bra skrivet tjejen.

2007-12-16 @ 11:10:16
URL: http://angelsmode.blogspot.com
Postat av: Mademoiselle M

Sådana här inlägg gör mig putt. Förbannad. Ska jag be om ursäkt för att jag haft turen att födas i ett rikt land? Eller för att mina föräldrar har gott om pengar och inte missunnar mig någonting? Överflöd att på i en etagélägenhet när man bara är tre personer. Säkert. Men det betyder absolut inte att mina föräldrar inte har gett mig mycket kärlek? Någon av dem var i princip alltid hemma när jag var mindre. Jag kanske är bortskämd, men jag har fått uthärda många saker som ni bara kan drömma om. Allt är inte som det ser ut att vara på utsidan. Sluta döm, ni har inte den rätten.

2007-12-16 @ 22:14:47
URL: http://MademoiselleM.blogg.se
Postat av: Kanf Keato

Håller med Mademoiselle M, att folk jobbar och tjänare pengar är inget fel. Om dom väljer att lägg 5.000 på en julklapp är väl inte så konstigt. För vissa är 5.000 ingenting för andra är 50 spänn mycket pengar, allt är ju relativt.

Sen finns det barn i Sverige som inte får julklappar, där dom vuxna super och misshandlar barn och varandra, och det beror inte alltid på om dom tjänar pengar eller inte.

Många har det bra i Sverige, det är något som vi ska vara tacksam för. I vissa länder är barnarbete något som får familjer att överleva. Självklart tycker jag det är fel med barnarbete, men ibland finns det kanske inte så mycket alternativ för att överleva.
Om alternativet för mina barn var att arbete, bli kriminella eller att svälta så skulle jag helst se att dom arbetade.

2007-12-18 @ 12:28:48
URL: http://keato.blogg.se
Postat av: Kanf Keato

artikeln i aftonbladet berör barnarbete också

2007-12-19 @ 08:30:35
URL: http://keato.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin