Gud vill att du ska dö!


Publicerat den: 2008-04-15 [21:52:41]


image1386
Den här boken köpte jag från min kollega Mitra Lager idag. Hon är författaren av denna boken. I samarbete med Efron och dotter (som bla. skrivit SÅLD)har hon skrivit sin första bok. Efron och dotter är även de bekanta och ligger varmt om hjärtat.
Jag ska läsa boken och ta den till hjärta och själ. Boken finns ute i närmaste bokhandel.
.
.
.

"Det första slaget som träffade min fotsula gjorde så ont att jag reste mig upp för att fly. Två män tog tag i mig och band fast mig så att jag inte kunde röra mig. Kabelslag träffade mina fötter, vader och lår."

Mitra är 17 år och aktiv i motståndsrörelsen mot ayatolla Khomeini. Hon hamnar i Hizbollahs fängelse där tortyr och avrättningar är en del av vardagen. Även utanför fängelsets murar lever hon i ständig skräck att avslöjas som motståndare. Den som är mot ayatollan är Guds fiende och förtjänar att dö.

Gud vill att du ska dö är en sann historia om att leva i en fundamentalistisk diktatur där hederskulturen styr, men också om kraften att göra motstånd och tänka själv. Mitra lyckades fly från Iran och lever numera i Sverige.

Mitra Lager föddes i Iran 1964 och var motståndare till ayatolla Khomeini i början av 1980-talet, vilket ledde till att hon fängslades och levde under dödshot. Idag bor hon i Göteborg tillsammans med sin man och jobbar som biomedicinsk analytiker. Mitra är engagerad i Feministiskt initiativ och Humanisterna och skriver för Avaye-Zan (Womens voice), en tidskrift för exil-iranier som sprids över hela världen.

Kommentarer
Postat av: Lexi

Mmm va riktigt dålig innan, lite bättre nu=) Själv då? Krya på dig du med=)

Förresten vet inte om du läste mitt inlägg om boken "Levande bränd" men gillar du såna böcker som den du bloggar om ska du läsa Levande bränd=)

2008-04-15 @ 21:55:32
URL: http://alexxxi.blogg.se
Postat av: evelina

åh, vad kul att ha hennes bok! hoppas den är bra, den låter ju intressant iaf.
kram på dig gumman =)

2008-04-15 @ 21:57:17
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Lexi

Absolut, ska försöka få tag på den=)

Tack tack d samma och hörs vi inte innan så ta det lugnt på jobbet imon=) natti natti

2008-04-15 @ 22:13:05
URL: http://alexxxi.blogg.se
Postat av: Angel

Hemskt.

2008-04-15 @ 22:26:55
URL: http://angelnr1.blogg.se
Postat av: Nadja

jag har läst såld.. den fick mig att må illa o hata alla män och den här ruttna världen

2008-04-16 @ 10:41:05
URL: http://nayjay.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin