Att leva här & nu.


Publicerat den: 2008-01-20 [21:21:52]

image980Jag har börjat jobba mycket med ACT. Både ensam och på behandlingen.
Kort fakta om ACT:
Det är tredje vågens KBT. Man arbetar med att tackla problemen i nutid istället för att gräva i det förflutna. Men medan man i KBT försöker ändra tankar och beteende för att undvika lidande, vill ACT hjälpa människor att få perspektiv på sina problem och finna sina innersta värderingar. Då kan vi leva fullt ut. Med problem eller utan. Livet är fullt med motgångar, fördelar, smärta, sorg och glädje. Vi sätter dock gränserna för hur mycket. av allt det där vi behöver ta åt oss.
OBS:
[
denna metoden fungerar inte på alla. Jag bara delar med mig av något som är positivt för mig].

Här gäller det att skapa distans mellan tanke och verklighet. En tanke är just en tanke, inte en sanning.
När tanken "jag är tjock" dyker upp kan jag välja att betrakta den utifrån: " Nu dök tanken upp igen att jag är tjock. Vad gör den med mig? Jag blir ledsen och får ångest." När man blir medveten om att det bara handlar om en tanke så blir den inte längre så styrande.
Jag behöver inte göra något, jag kan bara ta den för vad den är. Istället för att anstränga mig blå för att göra mig smalare, kanske jag bara ska göra mig en kopp thé och ta hand om mig själv. Som jag skulle ta hand om ett barn som är ledset. Det gäller att vara här och nu och ta emot i stunden, det som stunden ger.
När vi bestämmer oss för att sluta fastna i smärta, ångest och oro och acceptera saker och ting är som de är, så blir vi fria att röra oss framåt i livet. Värderingar handlar ju inte om framtiden, utan om här och nu. Därför sätter man inte heller upp konkreta mål. Då blir det genast för många måsten - och vi lever inte fullt ut.
Livet innebär risker, den saken är klar. Så lev här och nu.
 

Kommentarer
Postat av: Stephanie

Jo det var det jag fick synd på när jag var där första gången, satt en affish på väggen. Anser att jag som är lyckligt lottad, helt frisk utan minsta lilla allergi kan dela med mig av det som är möjligt. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Hoppas du haft en trevlig helg!

2008-01-20 @ 21:29:17
URL: http://stephaniessecret.blogg.se
Postat av: Självaste Pesan

åh det glädjer mig....

2008-01-20 @ 22:25:09
URL: http://prinsipesans.blogg.se
Postat av: Anna

Intressant! Det är verkligen inte lätt att alltid leva i nuet..

2008-01-20 @ 23:03:46
URL: http://skaninginorrland.blogg.se
Postat av: Evelina

åh gumman, du är så duktig som kämpar och kämpar varje dag! och det är bättre att ta det dag för dag, här och nu, till slut kanske det blir lika självklart som det är för dig nu att fokusera på maten och vikten, och istället njuter av dig själv som du är...

jag tror på dig och HOPPAS att du blir frisk eller i alla fall bra tills den stora dagen =)

kramar

2008-01-20 @ 23:18:07
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Kristina

Tänker på dig och hoppas allt går bra för dig! Stooor kram!

2008-01-21 @ 09:07:07
URL: http://thisis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin