Morgongåva eller inte?


Publicerat den: 2008-03-02 [11:20:46]


image1187

Presenten som brudgummen ger till bruden morgonen efter bröllopet har rötter mycket långt tillbaka i tiden. Den var från början tänkt som en livsförsäkring för hustrun så att hon skulle klara sig ekonomiskt ifall mannen dog. Det var också en slags belöning för kvinnans jungfrudom.

Så långt fram som till 1920 var var morgongåvan lagstadgad. I dag har gåvan mer en romantisk innebörd och behöver inte vara så kostsam som tidigare, den består ofta av ett vackert smycke eller något annat personligt.

Idag är det också vanligt att man ger mannen en morgongåva.
I vår tid kan även gåvan ges vid ett lite senare tillfälle, t.ex på bröllopsresan.



Tycker ni att vi tjejer också borde dela ut morgongåva eller inte?
Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Angel

D tycker jag absolut finns d ointe såna presenter till killar?jo d har jag sett en hel del så varför inte?Jag skulle absolut göra d,e ju hans dag lika mycket som min.

2008-03-02 @ 13:17:37
URL: http://angelsmode.blogspot.com
Postat av: Stina

Joo, min blivande man ska få morgongåva av mej. :)

2008-03-02 @ 14:38:23
URL: http://ladyinblack.blogg.se
Postat av: S

jag tycker nog att man kan skippa morgongåvan helt och hållet - man spenderar ju redan så mkt pengar på ett bröllop och den lyckokänslan efter att man gift sig borde vara nog!

2008-03-03 @ 18:56:07
URL: http://hakuna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin