För vi har tagit studenten :)


Publicerat den: 2008-05-29 [10:12:18]




Många studenter är ute och firar dessa dagar - och visst är de fina att titta på :)


- För vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten, för vi har tagit studeeeeenteeeeeeeen - fy fan va vi är bra.
Många av dessa ungdomar har framtidsplaner. Fast först vill de jobba något år för att sedan plugga vidare.
Statistiken visar att så inte är fallet.
Många av dess ungdomar väljer ett jobb som de sedan fastnar i - eller så blir det strö jobb hit och ditt då sanningens dag äntligen kommer.
- Fan , vad har jag gjort av mitt liv egentligen?
Visst - absolut - är man skoltrött så ska man inte plugga - för plugg på HÖGSKOLAN utan motivation fungerar aldrig. ALDRIG!!!!!
Jag minns när jag själv tog studenten för exakt 6 år sedan - år 2002.
Jag var ledsen över mycket som hade hänt under det året. Jag var ledsen över att inte ha en bordsherre vid min studentbal. Jag var lesen för mina starka kärlek för en person som inte ägnade en tanke att ens gratulera mig. Men jag bet ihop - log- tog en massa massa kort och många uppvaktade mig på min dag.

Tankarna som sedan kom att snurra runt i huvudet på mig var många.
Vad händer nu? Vad händer med klass Sp 3 E...för jag tror vi var SP3 - dock vet jag inte om den sista bokstäven stämmer.
Nu när jag tänker tillbaka på dessa 6 år så har mycket hunnit hända.
Namnen av eleverna minns jag knappast. Mina betyg minns jag mindre av.
Jag var en tanig liten flicka som tog "studenten".
Jag minns jag jag kunde vara fly förbannad på mor och far.
Vem är de och vad visste de om mitt liv. Jag var banne mig 18 år och jätte stor.
Yeah sure.
En förälder ska ge stöd, uppmuntra och ge råd.
Dock även låta sina barn få göra egna misstag.
Det är det vi lär oss av

Nu 6 år senare:

- Har man hunnit uppleva äkta sorg.
- Har flyttat hem ifrån och köpt bostad.
- Förlovat mig med världens underbaraste man.
- Inskaffat the crazy chihuahua Nemo.
- Utbildad mig till sjuksköterska med 20 högskolepoäng i engelska som ett plus.
- Betalar mina egna räkningar.
- Jag står brud om ca 5 veckor.
- Och om 3 månader påbörjar jag min drömutbildning.

Ja -  Jag står på egna ben helt enkelt!!!!!


Studenten mina vänner är när man är student. Alltså - student på HÖGSKOLAN!
På gymnasiet kallas eleverna just för ELEVER!
Men men - låt de nu ha sin underbara dag och skrika sig hesa på att de tagit studenten.


10 år senare vid klassfesten kommer många av de ha en familj.
Jobba och tjäna pengar.
Vissa kommer att ha flyttat utomlands.
Andra kanske tappat ett och annat hårstrå och vissa kanske lagt på sig ett och annat kilo.
De kommer alla att vara många erfarenheter rikare.
Och det är ju det livet går ut på.
Det är dags för dessa småttingar att gå i sina egna skor som man brukar säga.
Att lyckas i livet är svårt. Det är mycket svårt.
Men det går. Allt går - bara man vill.
Vi föds och lever på lånad tid.
Sedan den tiden vi får i gåva är upp till var och en att ta vara på.

Lycka till alla små "studenter" och lycka till ute i den hårda värden.

/T

Kommentarer
Postat av: Angel

Hoppas du får en fin dag gumman

2008-05-29 @ 11:56:32
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Lisa

Teddy, vad bra du skriver. Jag är också ssk, men jobbar sedan ett antal år med helt annat. Gled in på något som gav mig mer.

Men väldigt bra och moget skrivet.

Ha en bra dag i solen.

2008-05-29 @ 14:37:07
Postat av: Evelina - blivande brud <3

ja du har verkligen kommit långt i livet sen du tog studenten =) det hinner hända mucho på ett par år =)

jag ser fram emot att få höra om din utbildning när du börjar på den, som en gift kvinna =) hihi..



kram

2008-05-29 @ 15:15:04
URL: http://evelinastrand.blogg.se/
Postat av: teddy

Lisa: Tack tack ska du ha :)

Vad skoj att du hittat ett annat arbete - jag skulle också kunna tänka mig att helt byta bransch om tillfället dyker upp:)

Hoppas också att du har det bra :)

2008-05-29 @ 17:01:08
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej snäckan...Hoppas att du har haft en skön och trevlig torsdag..ska du göra något skoj till helgen? stor kram på dig

2008-05-29 @ 17:01:10
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: sofia

har kollat igenom din blogg... först och främst, grattis, snart bröllop.. För det andra, helt underbart fina skor du ska ha! =) Och för det tredje, allt annat verkar komma att bli jättebra =) Hoppas resan blir bra och självklart att ni får ett jättefint bröllop!

2008-05-29 @ 17:30:39
URL: http://sofipitt.blogg.se/
Postat av: Sessan

Gud va roligt för er? HUr många gäster blir det och vart ska ni ha festen?



Vi är precis klara med vår budget och ska nu planera på riktigt... vi tar båda examen i årsskiftet, så det kändes så bra med att gifta oss efter det =)

2008-05-29 @ 18:44:05
URL: http://sessan82.blogg.se/
Postat av: Malin Lj

Vad är det för utbildning du börjar till hösten? Vidareutbildn. som sjuksköterska? Själv läser jag till biomedicinsk analytiker, så vi blir ju nästan "kollegor":)

2008-05-29 @ 23:14:22
URL: http://malinlj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin