Din hud mot min hud.


Publicerat den: 2008-10-07 [20:03:35]





Idag har jag läst en massa om känguruvård och hur viktigt det är för de små att ha nära kontakt med mamma och pappa under den första perdioden i livet.  Nyfödda barn och speicellt för tidigt födda barn har ett otroligt behov av närhet till varm hud och lugna hjärtslag. Känguruvården har visat sig minska dödligheten i både i och u länder.  Där tom varma kuväser blir utklassade när man jämnför det positiva hud mot hud kontakten har. Känguruvård innebär att bäbisen blir buren av sin mamma under 24 timmar ( dock ej under ammning, bad, blöjbyten, medicinska åtgärder osv...) endast iförd i blöja, mössa och filt på ryggen för att behålla värmen. Här är det viktigt med hur ljud, ljus, lukt, amningsperioden, blöjbyten, temperatur i rummet osv sköts för att störa babyn så lite som möjligt.  Kontakten med föräldrarna är det viktigaste och störande kontakt med omvärlden bör undvikas så gott det går. Neonatalvård ligger mig verkligen varm om hjärtat och är något som jag verkligen vill satsa på längre fram i mitt yrkesliv.


kanske något att satsa på???

Kommentarer
Postat av: Sandra

Gud vad fint, jag blir så nyfiken på hel adin utbildning och är så glad att du skriver om den!



Phu snart dags att nanna..upp fem imorgon :) Hälsa mannen din att telefonen är underbar så här långt! :)



Kramar

2008-10-07 @ 20:21:48
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: Sandra

O förresten, har bytt abonnemang från Telenor (aldrig mer!!) till Tre :) Tror jag kan sänka abonnemangskonstnaderna med ett par hundralappar nu, dessutom kostar inte mobilen något..så inga tillägg! :)



Kramar på dig!

2008-10-07 @ 20:30:18
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: Anonym

God kväll snäckan..Mår myvket bättre nu..så det blir att man åker o jobbar i morogn kväll..Söt bild du har lagt upp-...Sov så gott när det är dax med det :) krammar

2008-10-07 @ 20:31:35
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: emma

ja! :) nej man kan göra så otroligt mycket med smink är superkul! :)

la precis upp bilder från att jag sminkade min syster för någon timme sen. Säg gärna vad du tycker om dem! :)



ja, de är grymt bra. Ashärligt att få fräscht hår hela tiden utan att klippa av något:P

Sen finns det ju synd nog såna som jag som missbrukar produkterna och får fett hår direkt för jag tar alldeles för mycket :P

2008-10-07 @ 20:35:35
URL: http://emmariah.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh, va intressant det verkar som du läser dig om :)

De blev ingen choklad för mig, låter perfekt med att ha en man som jobbar på ica :D

Mjo, de tär nog sant det du skrev om sjukhus/äldreboende. Men man vill ju bli utmanad, iaf jag, skulle tycka det var tråkigt om det alltid är samma sak, och man aldrig får göra nya saker och testa sina vingar.

Sov gott!

2008-10-07 @ 21:19:49
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack, inga presenter men ett fint kort från sambon, det räckte gott och väl :)

Hoppas allt är bra med dig?!

Kram

2008-10-07 @ 21:29:42
URL: http://aikmansgirl.webblogg.se/
Postat av: Linda

Jo, det är klart, ibland behöver man nog lite lugn o ro, så det är bra med vården, där finns lite både och :)

2008-10-07 @ 21:52:26
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: sol

du kanske ska bli barnssk? tihi. jag vill också läsa lite barnkurser, det är sååå himla intressant. nu är det bara en vecka kvar till specen ska bli så himla spännande.

2008-10-07 @ 22:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin