Om förlossningsrädsla och mina tankar.


Publicerat den: 2009-04-23 [23:34:16]





Idag i klassen fick vi prata om något som berör många många kvinnor gravida kvinnor men det är en skam att ta upp detta eftersom vi är gjorda att bära ett barn och därefter föda detta lilla underverk.
Vi fick läsa två bra artiklar om just FÖRLOSSNINGSRÄDSLA  och hur viktigt det är med bemötande och att ta dessa kvinnor på allvar.  Att föda barn är naturligt. Vi är tydligen gjorda för att föda och känna smärta. Vi kvinnor ska bli mammor och det finns endast två sätt att få ut detta lilla underverk: Antingen genom vaginal förlossning eller genom ett kejsarsnitt. Slut. Eller hur...


Här i  Sverige har vi något som kallas för Auoroa samtal. Under sådana samtal får den gravida tala om sin rädsla ( oftast omföderskor) och vi barnmorskor ska försöka hjälpa kvinnan att övervinna sin rädsla och försöka komma i kontakt med varför hon känner som hon gör. )
Kan det vara brist på bra bemötande?
Kan det vara ångest, skam eller rädsla för att prata om just förlossningsrädslan?
Kan det vara okunskap?
De finns mycket som kan utlösa just förlossningsrädsla. En rädsla som många många kvinnor är rädda och tycker rent ut sagt att det är pinsamt.
Jag menar - Vi kvinnor har fött barn i alla år och vi ska minsann kunna klämma ut denna människan på ett eller annat sätt. Eller?
Kanske har vi för många vänner som delar med sig.
Kanske har vi föräldrar och närsående som säger ett och annat.
Kanske har vi en partner som vill vara alldeles för delaktig att det slår fel i slutändan.


Sedan så kan man vända på det. Det gjorde en grupp i klassen och jag älskade deras ord.



Vad händer om jag som blivande barnmorska tycker att det daltas för mycket inom vården...
Först och främst så ställs det för mycket krav på oss inom vården.
Kvinnan ska inte känna smärta. Hon ska ha tillång till ALL smärtlindrig som går att få.



VI barnmorskor ska aldrig säga något som VERKAR fel i hennes öron annars så kanske vi blir prickade eller i värsta fall stämda. Det är mycket som ska klaffa.
Ett exempel är att man kan ha en perfekt förlossning som är helt underbar. Ett fint gosse barn har förlöst. Inget har gått fel men när man väl ska sammanfatta förlossningen så mår kvinnan PISS.
Eller så har man en förlossning dä kvinnan pinnas ca 30 timmar. Hon är öppen 10 cm men älsklingen vill inte komma ner. Det slutar med en sugklocka som inte vill fästa och därefter blir det akutsnitt eller i värsta fall ett KATASTROFSNITT.
När jag därefter som ansvarig barnmorska går på ett så kallat postpartum samtal( uppföljade samatal) så är föräldrarna i 7: de himlen. De är såååååååååååååååååååååååå glada och lyckliga och jag vill bara gräva ner mig i närliggande soffa. Jag har allså gått och tänkt och tänkt och tänkt för ingenting.....


Sedan så kan jag inte låta bli att ta upp det vi pratade om idag. Om de så kallade "Alvedon barnen".
Där ska inte smärtan kännas. Allt ska vara glasklart.  Och de ska pratas och pratas och pratas och och jag vet inte vad.. Man ska  tydligen ( och jag ska ingent säga) få göra alla tester som finns och alla ska vara tillmötesgående.  Alla ska vara glada och servera saft och de ska ges massage hit och dit och mannen - han ska minnsann också få några smörgåsar.
Kvinnan ska få bestämma allt. Dvs tex: Om förlossningen inte går med 1 cm/ timme så ska hon få snitt. Annars så har man inte lyssnat och inte bekräftat. Och det är egentligen såååååååååååååååå mycket som ska stämma in på just den där 1 cm per timme. 1 cm för mig är inte det samma för dig.
Och då är det lätt anser jag -  att man tar bort det som är NORMALT.


Det är FAKTISKT NORMALT ATT FÖDA BARN. Det SKA  tyvärr göra ont. Det ska tydigen göra väldigt ont att få barn.
Men vi får ALDRIG GLÖMMA ATT LYFTA FRAM ATT DET ÄR NORMALT.
Det får aldrig bli en diagnos att föda barn. Och har man en diagnos. En primatur eller en preeklampsi eller en diabetes så får man försöka fiska upp det som är normalt för just DEN PERSONEN. Det är sååååå vktigt att försöka bevara det som är just normalt i vår sinnen.
För så länge vi alltid skapar diagnoser så blir det till slut en sjukdom Och har man svårigeheter så tycker jag att man ALDRIG NÅGONSIN SKA KÄNNA SKAM ATT SÖKA HJÄLP:






Jag som barnmorska förlitar mig på detta:

Kvinnan är inte komplicerad själv, utan är en en person med komplikationer. Att se en kvinnan som en individ och inte bara förlita sig på prover och maskiner.
















Nu går jag.

Kommentarer
Postat av: Saannis - Ung Fästmö & Snart "Fru"

Jag måste få säga att jag blev väldigt tagen av inlägget. Du skriver så himla bra och hela inlägget var jätte intressant :) Vill också vara gravid nu.. känns som alla är det runt omkring mig...



Psst! Hur vet man när slemproppen har gått? Tänkte att vi måste hålla koll på det för Mimmi (gravid tydligen)..



Kramisar och godnatt!

Postat av: Saannis - Ung Fästmö & Snart "Fru"

Svar; Hej! Först så vill jag bara påpeka att det är Mimmi som är gravid inte Nellie (hunden) så det blir antagligen en massa kattungar i hemmet. Hehe ;) Det var 2veckor sedan som hon började bete sig konstigt. Så vi tippar på vecka 3 just nu. Vilket betyder att det är ca; 6veckor kvar. Och har vi lite otur så kanske hon föder mitt i flytten =/ Inte bra...



Jag/Vi har velat ha barn nu sen 2år tillbaka (aborten) och det känns så jobbigt att vänta. Vet inte om jag vågar satsa på det. Men visst hade det varit roligt med ett barn just nu..



Hur länge har du velat ha?



Kram



Postat av: Sandra

Hej sötnos! Vilket inlägg.. så får man nog tänka.. att det är normalt, det ska liksom göra ont. Sen kan man ju hoppas på att man är gjord för att föda barn ;) haha!

Hur är det annars med dig? Har du en ledig helg att se fram emot?



Massa kramar!

2009-04-24 @ 09:48:27
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej ! Nu har jag sparkat igång min nya blogg - kika gärna in :)



Kram Hanna

2009-04-24 @ 14:02:46
URL: http://gaerdner.blogg.se/
Postat av: Mindy

hej hjärtat..Hoppas att du har lika vackert väder som vi har denna dag..Ni har inte planer för att resa ner till Trelle den närmsta tiden..Hade varit så skoj att träffas.Har många goda nyheter att berätta..du kan lista fram vad det kan vara om du tittar noga på vissa bilder på mig i min blogg :) Önskar dig en skön kväll.kram

2009-04-24 @ 17:10:38
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: sofia

mkt klokt skrivet! förstår precis vad du menar. för mig var det tvärtom, jag ville INTE ha någon smärtlindring och kände som alla tjatade på mig det! :( men men d vart ju tvunget för att slippa snitt... så här i efterhand tror jag dock att det hade funnits andra sätt... puss o kram! :)

2009-04-24 @ 19:46:41
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: Maja





Du skriver så fantastiskt bra,genomtänkt,smart,klokt,med inlevelse å liv!!! Mycket bra inlägg gumman å tillsist INTRESSANT som in i tusan!



BRAVO!



Puss puss maja

2009-04-28 @ 09:59:02
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Malin

Hmmm hängde inte riktigt med, välldigt mycket skrivet, men men. ska själv börja gå på aurora samtal om två veckor. SÅ himla olika mellan första och andra graviditeten. anyway ha det nice.

2009-05-03 @ 13:19:28
URL: http://www.metrobloggen.se/klant
Postat av: Sophie

Väldigt bra skrivet!



Ja PRESS var ordet... det värsta är att jag sagt till min kille att jag inte vill skaffa barn innan vi gift oss.. så nu vill han gifta sig..:/ och det vill inte jag då... för då kommer problemet bara närmare.. Min svärmor börjar nästan alla meningar med "När barnet kommer" och mina vänner passar alltid på att nämna att det inte är roligt att vara en "gammal mamma" Jag är 27 år och vill vänta helt enkelt.. Var ett jättebra program på tv igår som handlade om press att skaffa barn osv. "den svåra kärleken"gick i repris på torsdag.. Är det svårt att få kejsarsnitt? Tack för dina svar!

2009-05-11 @ 19:37:33
URL: http://liveharddieyoung.blogg.se/
Postat av: Förlossningsrädd

Det är just barnmorskor med din attityd som jag är rädd för. Som anser att det är "naturligt" att det ska göra ont att föda och onormalt att kvinnan förväntar sig att få all smärtlindring som finns. Åt helvete med att föda gestaponaturligt! Det borde vara en mänsklig rättighet att slippa tortyr. Synd bara att alltför många barnmorskor lever kvar på medeltiden och inte fattar det.



Hade det funnits litet mer empati på området bland förlossningspersonal, så hade många förlossningsrädda inte behövt göra kejsarsnitt. Det går faktiskt att föda nästintill smärtfritt, även om man föder vaginalt - om bara viljan finns.

2009-07-10 @ 13:49:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin