Den finaste mannen i världen har endast en pungiskula...OCH det är FINAST i världen!!!


Publicerat den: 2009-12-21 [22:14:16]





Hittade denna fina fakta på nätet. Jag plockade ut det bästa. Resten blev jag mest förbannad på. Hur som: Här kommer det.


Uppförande/karaktär:
Chihuahua skall vara snabb, alert, livlig och mycket modig.

Ögon:
Ögonen skall vara stora, rundade, mycket uttrycksfulla, helt mörka och ej utstående. Ljusa ögon är tillåtet men ej önskvärt.

Öron: Öronen skall vara stora, upprättstående, synbart breda vid basen och de skall gradvis avsmalna mot de lätt rundade spetsarna.
I vila bärs de utåt sidorna.

Halsen: Hos den långhåriga varianten är en krage av längre päls runt halsen mycket önskvärt.

Långhår: Pälsen skall vara fin och silkig, rak eller lätt vågig.

Ungefär så här ser Nemo ut. Jag hatar kriterier för hundar och förstår inte varför dessa underbara djur måste följa ett mönster för att vara åtråvärda. Min Nemo har en testikel - han får inte ställas ut. Jag VILL INTE ens att han ställs ut för den delen men blir lik förbannad på alla dessa krav. Inte nog med att vi människor ska se ut som vandrade Barbiedockor utan hundarna ska också ingå i denna utseendefixerade packt. Min Nemo har en testikel. Ska han inte få vara en chihuahua då? Konstigt tycker jag då han inte är en RIKTIG chihuahua att vi varje gång får masa oss vidare då folk blir allt för puttenuttiga med honom att det går överstyr.


Konstigt så konstigt.
Hela världen är konstig...

Kommentarer
Postat av: Fine

hela utställnigsvärlden är ju knas! Nemo är den finaste chihuahuahanen jag sett, helt klart!



Japp, hon såg att matte hade somnat så då stack hon ut i gången, och vi satt på fönsterplats!! Vi flög med SAS och det är andra regler när man flyger utomlands vet jag. Det var tre flygvärdinnor som verkade hata hundar och denna snälla dam som blev helt kär :)

Vissa kompisar har även berättat att de minsann fått ha hunden i knät! DEt ska bli intressant att se om det blir annorlunda när vi flyger upp, det verkar ju bero HELT vilken kabinpersonal som jobbar just den dagen.



Hoppas ni myser allihop denna måndagskväll innan jul. Får Nemo julklapp? :)

2009-12-21 @ 22:50:06
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: maja

Nemo är finast i världen och det kan ingen ta ifrån honom!



BASTA!



Puss

2009-12-22 @ 08:31:13
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Vendela

sv; Vi tänkte baka bla.Kolafyllda chokladformar & Julcupcakes.Får se om det blir idag då...!



Man behöver inte ställa ut för att få veta att man har den finaste hunden! Nemo ser ju helt underbar ut!

2009-12-22 @ 08:39:15
URL: http://cherryize.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Finaste vovve!

Hoppas du får en toppen dag!

kramar

2009-12-22 @ 12:09:49
URL: http://alexeys.blogg.se/
Postat av: mina

God eftermiddag gumman..Hoppas att allt är bra med dig denna tisdag som det är med mig..Här snöar det jätte mycket...undrar hur mycket det kan komma..klart det är mysigt nu när det är jul..KOmmer inte lägga ut några bilder på min son här för man vet inte vad det finns för människor & vad de gör med bilderna..så vi håller honom för oss själva..men kan klart skicka en bild till dig..Ha en skön dag.kram kram

2009-12-22 @ 13:46:24
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ja, visst är världen knas ibland.. sånt trams

2009-12-22 @ 15:48:47
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/
Postat av: sandra

åh herregud, trodde nästan jag skulle få se en bild på din mans pungkula när jag läste rubriken...haha. Tur var väl det att jag inte behövde det!



God jul på er!



går sista dagen på praktiken innan jul imorgon (om jag inte blir insnöad inatt) Är på gynmot. nu.



Ha det bäst! Kram

2009-12-22 @ 19:18:44
URL: http://sandraochanders.webblogg.se/
Postat av: Emma

Jag förstår att du blir upprörd. Utställningsvärlden ger tyvärr sneda bilder för den som inte är insatt. Men tyvärr så stämmer det inte att han inte får vara en chihuahua bara för att han är krypt osv. Du får visst ställa ut din hund om du skulle vilja. Få en bedömning på hans fördelar och nackdelar. Men han skulle aldrig kunna bli meriterad. Samma sak med hundar som har bettfel etc.



På utställning så bedöms en uppfödares avel. Man får reda på om kombinationen var bra. Man utvärderar helt enkelt. Inte dömmer som många tror. Vissa fina hundar tkr det inte ens är kul med utställning. Och är självklart lika mycket chihuahua för det. Hunden har själv ingen aning om iaf den åker ut, eller iaf den vinner. Det finns bara vinnare, ej förlorare på en utställning. Hunden bedöms individuellt, inte du vann och du förlorade.



Med tanke på att rasstandarden värnar om både hälsa och extriör så måste den följas om Chihuahua fortfarande ska se ut som Chihuahua. När man är ny, så har man kanske svårt att se vilka hundar som bör gå i avel och vilka som ej bör. Då är utställning jättebra då du får veta vad som är bra respektive dåligt med just din hund. Då vet du vilken hane som du ska använda dig av till din tik. För att inte dubbla på fel vilket lätt leder till hälsoproblem. Och vi alla vill ju att våra små ska vara sunda och må bra.



Så utställning handlar inte bara om utseende. Utan det handlar om hälsa, man tittar på rörelser och vinklar. Allt för att rasen ska vara sund och fin. Inte skönhetstävlingsaktigt..



God Jul kära du!

2009-12-22 @ 19:30:59
URL: http://emmawelin.blogg.se/
Postat av: jessica

Ja vi hade riktigt skoj :D



mycket stress nu innan julafton, men samtidigt mysigt :)



vad söt hund! :D

2009-12-22 @ 22:07:54
URL: http://saywhatyouwant.blogg.se/
Postat av: Ida

Vilken mysig vovve:D

2009-12-22 @ 23:18:22
URL: http://festizzz.blogg.se/
Postat av: Mia

god jul vännen!

2009-12-25 @ 19:21:32
URL: http://svalan87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin