Det gäller att bara våga.


Publicerat den: 2009-01-14 [21:15:00]

Hej alla söta. Nu äntligen är jag ledig TVÅ hela nätter och ska snart spela Mario Kart med mannen min. Ville först och främst tala om för er hur fina ni är här på bloggen. Och fastän man aldrig träffar er face to face så blir det varmt om hjärta och själ varje gång jag öpnnar upp sidan. Tack för att ni finns. Störst puss till sötaste Maja som kom i regn och rusk och delade på en hel kaffekanna med mig igår. Majsan - babe - du är en vacker själ. Tack för att du finns.
Jag har ägnat min näst sista veckan på förlossningen med att sätta turboförlossning efter turboförlossning. Min huvudbarnmorska säger att jag endast behöver kika in på rummet och så ploppar bäbisen ut.
Igår fick jag springa som en elitidrottare mellan två förlossningar. Knappast att jag han ta på mig handskarna innan jag stod där och tog emot det nya livet i mina händer. Vilken känsla det blir på rummet och det är sällan jag kan hålla tillbaka små glädjetårar :) Nästa vecka har vi slutbedömning och jag är lite små pirrig. Tror dock verkligen att jag blir godkänd - men man kan aldrig veta....


Detta har jag hunnit samla på mig fram tills idag:

Yttre palpation av den gravida magen. Detta för att palpera förgående fosterdel och barnets position.
Vaginal undersökning. För att bedöma om cervix är utplånad, hur öppen mamman är, om kanterna är mjuka, om det finns hinnor osv. Tycker fortfarande att det är rätt så svårt att bedömma men träning ger färdighet.
CTG reg och bedömning av normal, suspekt och patologisk kurvor.  CTG för mig är GUDEN. Jag hänger ofta framför skärmen för att försöka förstå mig så gott det går. CTG reg. barnets hjärtfrekvens och moderns värkar. Genom detta kan antalet barn med asfyxi (syrebrist) minskas,
Smärtlindring. Allt ifrån bad till EDA.
Amniotomi (få hinnorna att brista med en krok) och därefter sätta skalpelelektrod på barnets huvud för att lättare följa dess hjärtljud.
Förlossning med perinialskydd och fosterövervakning.
Avnavling och placentaavgång med placentabedömning.
Suturering med bedömning av bristning. Detta är något att träna, träna, träna på.
Efterskötning av mor och barn. Vägning, mätning och en massa massa fina ord :)

Idag satte jag min första pudendusbedövning. Detta är bäckenbottensbedövning som brukar sättas innan suturering. Speciellt efter ett klipp. Kruxet med denna bedövning är att jag genom fingertoppskänsla ska leta upp spine i bäckenet och därefter föra in en lång lång kanyl och bedöva under spine. Spine kan vara otroligt svårt att hitta. Men inatt gick det. Mycket av barnmorskeriet är att man jobbar blint.
Jag måste förlita mig på mina händer och min kunskap.
Sedan så har man sina äldre barnmorskor runt omkring som man alltid kan fråga.



Jag kommer verkligen att sakna förlosningen men det ska bli skoj att få vara på BB och MVC framöver.



Jag är så tacksam över min plats på denna utbildning.
Tänk att jag fick turen att läsa och utbilda mig till mitt drömyrke. Till barnmorska. Något jag önskat och drömt om sedan barnsben :)

Tack.



Kommentarer
Postat av: IDA JOSEFIN ENGDAHL!

Vad glad jag blir! Har du gjort den Själv? Och så blev jag kär i din brödlopps klänning! så himla vacker :) Visade min pojkvän/sambo och sa om vi gifer oss skulle jag vilja ha en sån här klänning eller någon liknande! ur läcker. Hare fint du med tjejen! Kram Kram!

2009-01-14 @ 21:31:56
URL: http://iidaaengdaahl.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej!

va kul att läsa en update om dig, du verkar gladare?! :)

Tycker det är kul att läsa om vad du har lärt dig också, låter så otroligt spännande :)

Kram!

2009-01-14 @ 21:32:44
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra blogg du har

2009-01-14 @ 22:05:22
URL: http://morran.webblogg.se/
Postat av: Maja



Håller tummarna för dig nästa vecka på slut bedömningen!! Det kommer gå bra så ambitös&duktig som du är hjärtat =)

Du, tack själv såå mysigt vi hade det med kaffe,aladdin o allt-om-livet bubbel! Det är viktigt att prata av sig om allt mellan himmeljord och spec med dig som är en sådan fin&varm människa =)



Tankar&Pussar tilll dig!



M



2009-01-14 @ 22:17:30
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Maja



Ja det ska bli jätte mysigt prata en snabbis med johanna igår, hon skulle kolla om hpon kunde den helgen :)



Puss puss lovely you

2009-01-14 @ 22:21:19
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: sofia

Blir alldeles varm i hjärtat när jag läser hur många fina förlossningar du är med om. Det är det häftigaste ögonblicket i en människas liv.

Klart du blir godkänd!! :) kraaam

2009-01-14 @ 23:29:21
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: Mindy

Godmorogn söta du..Det är så skoj att ha kontakt med dig genom bloggen..som du säger så skulle det varit jätte skoj att träffas live.men inte helt omöjligt..vill man så kan man alltid fixa en träffa som man åker upp eller ner i landet..

HA en skön torsdag..snart är det helg.Njut nu en massa på dina lediga dagar.kram kram

2009-01-15 @ 08:09:02
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Sandra

Heej snäckan! Vad jag blev över en kommentar från dig! Ser dock ut som att du har haftfullt upp med att lära dig..och tro mig, jag vet hur skönt det är med en paus från datorn och bloggen ibland!

Kramar!!!

2009-01-15 @ 11:14:10
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: Mindy

God eftermiddag snäckan..Alltid kul att spela spel med sin kära.håller tummarna att du vinner :)

Allt är bara bra med mig...Har varit på en cykel runda & bränt några kalorier.det kände skönt & nu känns det i hela kroppen..hihii--HA en skön kväll.kram kram

2009-01-15 @ 16:21:22
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Linda

Hur är det med dig idag?

ledig i helgen?

Kram kram!

2009-01-15 @ 16:39:25
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Kevins mamma Mia

Hej igen, Jag har en fråga som ja självklart tror att du vet något om.

Jag tänker be om "sen avnavling" heter det så;)

Har hört att det är bra.

Vad säger du?



kram

2009-08-19 @ 19:41:57
URL: http://svalan87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin