En uppdatering - Ätstörningen...


Publicerat den: 2009-09-22 [00:01:21]







Det har nu gått ett tag sedan som jag uppdaterade en del om ätstörningen och hur det går med den. Jag har ärligt talat inte önskat att tänka så mycket på den och allra minst gå ut här och skriva om denna hemska jävla skitsjukdom. En sjukdom som jag haft ganska länge utan att våga erkänna. En sjukdom som jag fått kämpa med på RIKTIGT sedan 2007.

Sedan barnsben har det varit stor fokus på vikt, fin kropp och god mathållning.
Att ett barn lär sig professionell klassisk balett redan från 9 års åldern och att därefter behöva utöva detta dag in och dag ut under resten av livet kan komma att bli en tuff start i livet. Många dansare utvecklar tyvärr en äs. Något som många gånger beror på att unga flickor och pojkar jämnför sig med varandra och därefter tävlar i:

Vem som dansar bäst.
Vem som får bästa roll.
Vem som får ha tyllkjolen och de rosa fina tåskorna.
Vem som får vara den som blir lyft upp i skyn under en vacker kärlekscen.




Det är tufft för ett litet barn att börja sitt "unga -vuxna- liv" under sådana omständigheter.
Jag klandrar ingen. Min dröm har alltid varit att få dansa eller förlösa småttningar. Jag är envis!!!!
En dansös blev jag inte.
Det var alldeles för tråkigt för mig.
Jag skolkade som ni kanske vet och slutade därefter.

Men tankarna var redan på plats.
Tankarna som kom att BLI och ÄR en ganska stor del av mitt liv.

Sommaren 2007 kom att bli min vändpunkt.
Jag var sjukskriveren ett bra tag och gick hemma.
Jag gick hemma eftersom jag helt enkelt inte klarade av mitt jobb under en period.
[det hade sina anledningar]


Jag gick hemma för ATT RIKTIGT hamna på botten...
Då levde jag endast på ett äpple och lite sallad.
Då kunde jag läsa några rader utan att fatta vad det var som jag läste.
Jag kunde INTE äta med andra än Pär.
Vi kunde inte äta med mina föräldrar eller någon annan.
Jag kunde inte göra något ÖVERHUVUDTAGET som gick över MIN plan på dagen.
[då kunde jag få panik]
Så hela vardagen byggdes utifrån MIN sjuka plan som SJUKDOMEN hade skapat i mitt huvud...

År 2008 satte jag ett stopp för detta.
Då började barnmorskedrömmen på riktigt och jag förstodd att att här var det bara att välja.
Antingen så går jag hela vägen och gör min dröm sann eller så gör jag det inte.

Så enkelt är det.
Antingen eller...



Mina vänner...
Här finns INGA genvägar.
Här finns endast EN VÄG!!!
Den rätta vägen är att stå emot.
Bit ihop.
Gör ALLT som är jobbigt.
Stå emot att brödet känns jobbigt.  
Skippa den onödiga vägningen.
Eller det där träningspasset som egentligen bara är ETT MÅSTE.

Jag började med ett extra äpple.
Och NU - några år senare kan jag äta det mesta utan någon vidare ångest.
Här om dagen åt jag lasagne.
Något jag ej ätit på flera år.
Mmmmmmm så gott det var!!!!!!!


Idag äter jag i stort och sätt de mesta.
Ibland kan det vara jobbigt att äta med nya människor men jag GÖR det bara för att...
Visst är jag inte mager och benig som innan... men vad gör det?
Jag har en fin vikt.
Fina kurvor.
Jag är en kvinna.
Som en dag ska bära ett nytt liv.

Jag BEHÖVER vara kvinnlig.
Tack Gode Gud för mina FINA rumpa!!!
Förstör är INTE detta för denna hemska sjukdom...

En fin och kurvig kropp SKA man ha som kvinna.
En liten hudflik som bär sig åt till höger eller vänster ska ju inte få förstöra hela livet.


5 eller 7 kg mer eller mindre spelar faktiskt ingen roll.
Det som spelar roll är hur DU väljer att kämpa med detta!!!




Och sist...


Vet ni????
Ångesten finns alltid där.
Men så länge ni vågar trotsa den.
Och döda den med trots och mod...
Så kommer ni att vinna.
Ni kommer att vinna LIVET!!!!!!!



DEN STÖRSTA VINSTEN AV DE ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Elle

Gud, så duktigt gjort av dej. Så hur blir det nu då? Blir du nån barnmorska eller?

God Natt!

2009-09-22 @ 00:09:42
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: Linda - ndaiL

ja, gör det :)

2009-09-22 @ 00:14:38
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Mindy

Godmorgon gumman..Så stolt jag är över dig som går ut med denna svåra sjukdum som kan vara jätte svår att styra över..strongt av dig..kramar om dig..Skönt att det går mot rätt håll för dig & du har levt upp till dina drömmar att du vill bli en barnmorska som du snart är :)

Min kusin hade med denna svåra sjukdum & har klarat sig efter många vänder & behandlingar det är jag jätte stolt över för det är inte många som kommer ut ur den sjukdum utan hjälp...

I dag 2 år senare är han stor modell kändis i Europa :) så det gäller att uppnå sina drömmar så kommer man från det unda sjukdomen..

Jag är så stolt över dig gumman det ska du veta...Ha en skön tisdag kram kram

2009-09-22 @ 07:57:32
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: fine

åh gumman... jag har också kämpat för att bli frisk. Känner igen varenda ord som du skriver, det är jobbigt, vissa dagar mer än andra.



Så länge man vågar konfrontera sina tankar och känslor är man alltid "in charge" av sig själv, och man styr sitt eget liv istället för att slava under vanföreställningar.



Du är stark. stora kramar!

2009-09-22 @ 09:38:45
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: TereseErica

Mysig blogg du har! Allt bra med dig idag?

2009-09-22 @ 14:25:34
URL: http://tereseerica.blogg.se/
Postat av: maja



Åh min kära,kära finaste Teddy!

Du skriver så starkt,tårgripande,med så mkt kärlek o omtanke och du blottar verkligen dig själv här o ger med dig av din svåra tid..



Tack, tack, tack för att du gör detta verkligen! Idag känns det som jag ligger på havetsbotten..bara sover o sover..men du med dina starka vackra ord väckte liv i mig igen :)

DU ÄR SÅ STARK MIN VÄN!

Jag är sååå stolt över dig ska du veta, som kämpar på trots allt som kommer i din väg! Du ger dig inte, du slåss,krigar verkligen och det min älskade vän är inte många som orkar men du har bevisat åter,åter igen MOD,MOD,MOD!!! MOd att stå emot,mod att stå på dig att gå din egen väg trots hinder...



DU är min förebild du är min vackrsate,varmaste,finaste vän i detta universum!!

Love you alltid,always nu o för alltid!



Din bästa vän Majs

2009-09-22 @ 15:21:22
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: maja





Okej skrev precis ett jätte långt inlägg men aLLT BARA FÖRSVANN, hur arg blir man inte då?



Hur som haver mitt hjärta!

Ditt inlägg idag , va ska jag säga finner inga ord! Det är bara så starkt och vackert! Att du vågar blotta dig o dina hinder,krig, i ditt liv får mig att verkligen tro på livet o en fortsättning, en mening med det ännu mer!

Du ska veta att jag tycker om dig o älskar dig så troligt mycket min älskade lilla diamant!

Du är en sann förbild inte bara för mig butan för så många,många andra vilsna själar där ute! Att du vågar ge med o dela med dig av ditt liv med eller utan dess kurvor är sannerligen inte ngt man får vara me om var dag kan jag säga. Ditt inlägg här idag har verkligen väckt mig till liv igen, har sovit på havets botten några dar nu..

Men detta är verkligen ett wake up call!

Våga vara, antingen eller det är bara så!!!



Fan hjärtat, vad jag ser upp till dig du är mig en sann förebild!



Hoppas du får en bra dag nu så hörs vi sen!!



Många pussar o kramar till dig min Diamant!



/majs

2009-09-22 @ 15:29:01
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Nathalia

Gumman vad du är stark.

Du tog små steg åt det liv du ville ha.

Nu är du så nära att vara barnmoska som du vill.

Du kan äta nästa alt du vill och tycker om.

Du har gift dig med din stora kärlek.



Är så stolt över dig och glad att du är min vän.

Krammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..

2009-09-22 @ 15:42:13
URL: http://nathalias.blogg.se/joakimsstoltafru/
Postat av: Katja

Usch vad tufft!

Starkt av dig att gå ut och berätta, säkert inte många som skulle kunna göra det!

2009-09-22 @ 19:14:01
URL: http://katjaandersson.blogg.se/
Postat av: Neah

Vad du är stark gumman! Så stark och öppen som delar med dig av detta, detta svåra, för att hjälpa andra i samma situation. Du är en så fin människa! Är glad att du mår bättre idag och att du snart har nått din dröm som barnmorska. Är så glad att vi har lärt varandra lite genom våra bloggar, du är en så fin och underbar människa! Ha det bra min vän! Kramar!

2009-09-22 @ 20:21:48
URL: http://neahs.se
Postat av: Nathalia

Hejsan gumman

jag hoppas att mitt mail kom fram nu.

Om ej så skriv till mig så svarar jag dig.

[email protected]

Krammmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

2009-09-22 @ 20:44:25
URL: http://nathalias.blogg.se/joakimsstoltafru/
Postat av: Elle

3 månader, oj va roligt. Jag skulle också gärna jobba som BM men jag orkar inte plugga och har nog inte förutsättningarna heller när jag har barn. Så jag får knega vidare på mitt rätt trökiga jobb, hehe.

2009-09-22 @ 21:35:10
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: mindy

Godmorgon hjärtat..Hoppas att du får en skön onsdag & solen lyser så fint på dig..Här är det okej..mår inte helt okej i kroppen..trött & börjar bli förkyld..så typiskt när man skulle träffa sin kära vän i dag..gäller att vara snäll att inte träffas när man mår som man gör för bebisen skull..tur att det finns andra gånger som man kan träffas på...Bor bara några gårdar i från så det är skönt..

Så underbart att du blev glad för mina ord som jag delade med mig i går...

Vi har köpt vagn & får hem den mitten av november..Det blev en Brio Go..lätt att ha med att göra..den kör nästan av sig själva..hihih---

Säng ska vi köpa på ikea..men första tiden ska vår prins ligga i vaggan som jag & min kära bror låg i ..den står redan uppe & bäddad :) önskar dig en skön osndag.kram kram

2009-09-23 @ 08:12:21
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: fine

ja det går inte att vara arg speciellt länge på henne, för hon är så söööt! Inatt fick jag sova hela natten, det var SÅ skönt =)



jag kämpar fortfarande med mina hjärnspöken, men har förhoppningen att någon dag kunna ha ett helt normalt förhållande till mat, min vikt och min spegelbild.

Har gått i KBT terapi och det hjälpte verkligen.. har du fått proffesionell hjälp?

Hoppas du får en mysig onsdag! Halva vecka har gått ;)

2009-09-23 @ 10:13:25
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Linnea

Tack för de fina orden! Jaa det är jättekul att M' syster ska ha barn nästan samtidigt som vi. Han har en till syster som fick barn i maj, så i jul har vi tre bebisar i olika storlekar ;) Mys!

Oj vad h*n sparkar nu, känns som den gör kullebyttor nästan. :)

Kram!

2009-09-23 @ 10:17:56
URL: http://neahs.se
Postat av: Elle

Ja, men då får vi flytta och det vill jag verkligen inte. Vem vet, kanske längre fram i livet.

Jag jobbar som butikssäljare..

Har du pluggat 3 år eller? Hur gammal är du?

2009-09-23 @ 13:48:42
URL: http://ellec.blogg.se/
Postat av: Malin Lj - Mamma till Walter!

Du är verkligen duktig som tagit tag i din sjukdom. Önskar dig all lycka och att du fortsätter hålla sjukdomen på minst en armlängds avstånd!



Kul att din barnmorskedröm snart är uppfylld!! Bebisar är ju det mest fantastiska som finns:)



Kramar

2009-09-24 @ 14:58:45
URL: http://malinlj.blogg.se/
Postat av: Fru Evelina

gumman du är så DUKTIG och jag är STOLT över dig!!

Du har prioriterat helt rätt i livet och snart är du färdig barnmorska. Och kanske mamma inom en snar framtid. :-)

Många kramar

2009-09-24 @ 20:55:03
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Linda

åå vad fint skrivet!!

Snart är du färdig barnmorska!! Härligt!!

Du är en stark och fin person!



Drömmer är till för att förverkliga!



Önskar dig en fin söndag!

Ta hand om dig! Kramen

2009-09-27 @ 11:59:46
URL: http://lindalewander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin