-Nej jag ammar inte!-


Publicerat den: 2010-12-29 [11:23:16]

Så där ja. Nu vet ni. Jag ammar inte.
Har försökt.
Gjort mitt allt under nästan en hel månads tid.
Tjejen har rätt grepp.
Vi har alla slags dyra krämer.
Värme. Handmjölkat. Pumpat.
Smörjt med bröstmjölk. Vädrat.
...och jag vet inte vad jag INTE har gjort med dessa tuttar alltså.
Grannarna är nog vana att se mig strutta omkring med mina tuttar vid det här laget.
- Jaha, där är hon med tuttarna igen, tänker de säkert.

Problemet är nog känsliga tuttisar helt enkelt.
Att amma gjorde så ont att jag flera gånger var på väg att tuppa av.
Brösten blödde, varade och hade stora blåmärken.
Vet ni om att brösten är lika känsliga som ögonen?

Istället pumpar jag och hon får mjölk så istället.
Det har fungerat bra.
Maskinen har gått varm här hemma.
Det liksom hör till vardagen att hala fram behagen och koppla på den där manicken...
Men nu börjar åter samma bekymmer.
Det blöder och känns som att jag har tusen nålar instuckna :(
Att sova gör tom ont. Det gör ONT!!!
Jag VET
att bröstmjölk är det bästa för ett barn.
Men det finns gränser med allt och ve och fasa - Det finns gränser med detta också!
Man kan inte vara dikossa för allt i världen.
Kalven kan få mat på annat vis.
Glad kossa= Glad kalv!!!

Tack och lov har jag världens bästa make här hemma som förstår och stöttar mig i alla dessa bekymmer.
Utan hans hjälp och stöd hade jag nog varit en grå och liten mamma.
Jag har tänkt sluta pumpa.
Det är inte värt det.

Många och åter många barn ammar inte.
Och visst fan blir det människor av dem också.
Se på mig och min man tillexempel. Vi är inte så där jätte konstiga direkt.








Så är det med det.



Mina fina barn :)

Kommentarer
Postat av: Charlotte

2010-12-29 @ 11:25:41
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Stackare! Vet precis hur det är. Det pratas allt för lite om hur jävla ont det gör att amma! Det blöder och blir skorpor som slits sönder. Fortsätter man blir det bättre med tiden MEN det är verkligen upp till var och en att avgöra hur man ska göra! Inte meningen att man ska lida bara för att andra tycker man ska amma! Tur hon tar flaskan! Det gjorde inte oliver så jag hade inte så mkt val...

2010-12-29 @ 11:30:17
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Jessica - mamma till Melwin

Håller med dig fullt ut... Det är inte bara så mysigt och härligt att amma som många säger... Det tar koll på en många gånger och jag gör som dig, pumpar. Och det har funkat perfekt för mig, men funkar heller inte för alla..



Gör de som känns bäst! HUvudsaken är att du och lilltjejen mår bra.



Bebisar mår lika bra av ersättning idag som av bröstmjölk... Det är nästan fler av mmina vänner som skippar ammningen än som ammar....



Hoppas dina bröst får läka och att hon tar flaskan bra!!



Önskar dig/er en helmysig onsdag i vinterkylan. själv är det lite sjukt på gång här hemma.. Värker lite här och var och känner mig allmänt hängig.. men men, det går över de med.. nytt år, nya möjligheter =)



KRAM

2010-12-29 @ 11:58:11
URL: http://jessicafrost.blogg.se/
Postat av: Angel

Du är en toppen Mamma och som du skrev fast utan att använda ordet kossa så är det lycklig mamma som gör ett lyckligt barn,du är lika mycket mamma även om du inte ammar,du ska ju inte behöva lida,du ska ju njuta nu tiden med din lilla bedårande söta tjej.

2010-12-29 @ 12:42:43
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: mamma till William

God eftermiddag hjärtat.

Det gör så himla ont att amma,,det gjorde så ont så man fick tårar i ögon o fasade för amnigen..Har prövat det en vecka o de dagarna var små jobbiga när man tänker efter så nästa barn blir flaska direkt för det är det värt,,bättre att må bra än må dåligt,,,Jag har aldrig blivit amad när jag var bebis o jag är människa ändå..hihi,,,Ha en skön eftermiddag söta.kram kram kram

2010-12-29 @ 13:02:54
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Karin

Båda mina barn var prematura och jag ammade dem inte. Men vi hade så klart ändå mysigt vid matstunderna. Eftersom de låg i kuvös ganska länge, hade jag dem sen nära mig, alltid.

Som mamma ska man absolut inte ha dåligt samvete eller behöva förklara eller ursäkta sig att man inte ammar!

Lycka till med din supersöta flicka!

2010-12-29 @ 13:44:01
Postat av: Nathalia

Hej finnaste bloggvännen!

Jag tyker att du och A ska gjöra det ni mår bäst av. Om det gjör så ont för mamma att ge liten mat genom amning,då mår inte liten bra av det och det blir ingen mysig stund. Jag vet att hon kommer bli en jättefin mansika trots att hon ej får tutta på mammas bräst ler

Ta hand om er nu gumman

Kram.

Postat av: Linda

Stackare!

Tycker du verkar ha testat ALLT...och verkligen kämpat!

2010-12-29 @ 14:11:18
URL: http://iampregnant.blogg.se/
Postat av: mamma till William

Söt bild på er godingar..På nyår kommer våra goda vänner över på nyårs middag här så det ska bli trevligt.kram kram

2010-12-29 @ 14:43:46
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Martina

hej gumman!

inte bra att du känner sådär, men jag känner igen mig inte på att få ont för på mig ran de aldrig till men på att ha för lite mjölk istället. man gör allt för att få igång de men de går inte och man kan inte göra mer än de man gjort. Man måste orka så mycket mer än att bara vara en " dikossa" som du kallar de. skönt att hon tar flaskan och att de går bra så de är ändå huvudsaken att hon får i sig mat även om de inte är genom bröstet.

man får alltid höra att de är så lätt osv men de är inte de.

du är duktig som ändå kämpar och har kämpat, då kan man inte göra mer.



Hoppas ni får en fortsatt mysig dag

kram

2010-12-29 @ 14:48:34
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: karolin

High five på det hörrö! Vi hade precis samma dilemma här..Till en början fattade hon inte ens hur man gjorde, sen ville hon bara inte, sen när hon väl lärt sig, ja då kom det inget. Då pumpade jag istället och det var som att börja om på ny kula vaaarje gång! Blödde, sår/sprickor, var, och sen typ 30 ml mjölk i gengäld. Skulle inte tro att det var värt det liksom!

Så även om folk tjatar på dig eller tycker att du ska försöka mer mer mer så skit i dem om du känner att ammning är mer av ett problem än en lösning. Det ärt DIN kropp, DINA pattar och DITT beslut. Ingen annan har något att säga om saken, och som du säger så blir man normal även med ersättning :) Jag är själv aldrig ammad heller och jag är väl någorlunda normal iallafall haha!



Många kramar från oss!!

2010-12-29 @ 16:05:48
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Fröken M

Åh va jag förstår dig ! Jag gjorde precis samma sak och efter en knapp månad gav jag upp ! Mitt humör var uruselt och viggo hungrig så vi bestämde att ersättning var det enda rätta. Och jösses va bra vi båda och alla andra runt omkring har mått sen dess ;)

2010-12-29 @ 16:57:52
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Ja du gör helt rätt! Du har ju kämpat hårt och om det inte funkar så gör det inte. Hon fick ju i sig lite bröstmjölk iaf. Så tänker jag med Lovisa, hon fick ju i sig lite. Nä det viktigaste är att njuta av barnen och vara nära dem. Om mamman mår bra så mår barnet också bra. Massa kramar från oss!

2010-12-29 @ 18:34:00
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: Jossan

Åh vännen, du är en toppen mamma vare sig du ammar eller inte! Jag har haft en av varje, första gick inte alls att amma men med andra gick det fint. Det är ju så olika det där.



Så länge du och den lilla mår bra så ska man göra det som är bäst för båda. Mår du inte bra så gör ju inte den lilla det heller.



Sköt om er, många kramar Jossan

2010-12-29 @ 18:51:55
URL: http://www.jozzan.bloggspace.se
Postat av: Jeanette C

God kväll.

Jag ammade min son 1½ månad. Jag fick inte så mycket till varken han eller till min tös.

Man klarar sig lika bra med ersättning.

Det gör för j-vla ont att amma ibland.

Kram

2010-12-29 @ 19:06:30
Postat av: fine

AJAJAJ!!! :(



God fortsättning på er också kära du, hoppas ni får ett gnistrande nyår med mindre ömmande bröst.

Tänker på dig!

2010-12-29 @ 23:13:43
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Sanne - Mamma till lykke

Jag hade precis likadant.. Jag ville liksom inte amma och bävade varje gång för att det gjorde så ont :( Men så hade jag ingen mjölk, så det var faktiskt en lättnad även om jag hade velat amma en liten stund. Du ska må bra också! Glöm inte det. Kram :)

2010-12-30 @ 00:15:53
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Sanne - Mamma till lykke

Jag hade precis likadant.. Jag ville liksom inte amma och bävade varje gång för att det gjorde så ont :( Men så hade jag ingen mjölk, så det var faktiskt en lättnad även om jag hade velat amma en liten stund. Du ska må bra också! Glöm inte det. Kram :)

2010-12-30 @ 00:16:13
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Tinde

"och visst fan blir det människor av dem också" haha klockrent :) tycker du har rätt i att du vet bäst vad som är bäst för dig! :)

2010-12-30 @ 02:51:49
URL: http://tindes.se
Postat av: Jannie

Godmorgon going!

Vad fina ni är!Så himla mysig bild.

Men fy fan vad ont det måste göra i rattarna!

Låter fruktansvärt!All kredd till dig som försökt o kämpat så länge.Verkligen.

Helt rätt o ta flaskan i stället.Gå på ersättningen i stället om det fortsätter så här.Du kan inte genomlida hur mycket som helst för tusan.Det är ju precis som du säger.Glad kossa-glad kalv.

Glöm inte av dig själv hjärtat!!

Jag inser nu i efterhand att vi har haft flyt med det där.Aldrig några problem.Förutom första 2 dgr på bb.Jag hade inte tillräckligt då.

Men SÅ MÅNGA det finns som det inte funkar för!En av mina närmsta kompisar ex.Men inte fan var det något de gick i genom när man gick på de här träffarna innan underverket skulle ut!Så illa!!

Det är ju sådant man vill veta.Att ibland funkar det o ibland inte...



Herre jisses vilket inlägg det blev.Sorry!

iaf.Ang nyår så blir det nog hyfsat lugnt i år.Ska nog fir med min ena syster o hennes kille.Vi brukar vara ett gäng på 9 barn o 5 vuxna annars,men vi orkar faktiskt inte det i år...

ha ha ha Sötaste du!!Ett glas vin??Aj aj aja

Du får träna oftare!!ha ha ha

Ha en underbar dag vännen!Massa kramar

2010-12-30 @ 06:54:49
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: louise

Hej gumman

Underbart söt er lilla tjej =)



fy vilken pärs med amningen, förstår att du tog flaska istället.



det där med amma hade jag också problem med i början, hugo hade jättesvårt att hitta rätt grepp och jag var på väg att ge upp flera gng.

Till slut efter 2 veckor kämpande fungerade allt som de skulle.

men fan vad ont de gjorde de två veckorna, fasade inför varje ammningstillfälle och grät för det gjorde så ont. kändes som knivar i mitt bröst.

hade tur som bara fick lite såriga vårter som läkte snabbt. Var på väg att ge upp flera gng.



God fortättning och gott nytt år till dig och din lilla famil



kram kram

2010-12-30 @ 10:11:27
URL: http://lusses.blogg.se/
Postat av: Åsa - mamma till Tindra

Låter inget vidare alls det där :S Tycker du tar rätt beslut, man kan ju inte stå ut med vad som helst heller.. och nog blir de människor fastän man inte ammar så det så :)



Blir nog bra det där :)



Kramar vännen!

2010-12-30 @ 10:18:48
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: therese

Hej Teddy!!

Jag säger precis som du att det blir folk av de som får ersättning också!! Huvudsaken är att bebisen och resten av familjen mår bra!! Livet är inte till för att härdas ut utan livet ska levas och njutas!! Många kramar till dig från mig!!

2010-12-30 @ 10:49:15
URL: http://alfredochtildablogspot.com
Postat av: Vi2blir3.se - Malin

Men älskade vän, du har gjort allt du kunnat och de finns en gräns. Du ska ju orka vara mamma, du ska orka och vilja mysa inte se den första tiden med eran lilla som någonting jobbigt bara för att amningen tagit den väg den tagit. Ni vet vad som är bäst för er och njut av det :-)



Visst ska de bli skönt att komma igång med träningen sen? Vet inte hur de komme bli med träning, amning och allt.. men får träna korta, intensiva stunder till en början :-) bara att få komma iväg och röra på sig och vara själv - underbart. Men de kanske man inte får säga som mamma - tydligen! :S

2010-12-30 @ 14:04:36
URL: http://vi2blir3.se
Postat av: Johanna

Går precis lika bra med flaskan sötnos ;) Puss på dig

2010-12-30 @ 23:08:08
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Nathalia

Jag tittar in innan jag ska sova.

Vill få önska dig och in underbara lilla familj. Ett god slut på detta år och en god början på nya.

GOTT NYTT ÅR KRAM FRÅN

mig som bara älskar din fina blogg.

Postat av: Fröken M

Ibland behöver man bara höra att man inte är ensam ! Ha en riktigt mysig dag och ett GOTT NYTT ÅR ! Kramar

2010-12-31 @ 12:16:28
URL: http://frokenmela.se
Postat av: teddy

Karin: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter ang amningen. Det är tur att man får så många peppande ord här på bloggen.

Vi vill passa på att önska dig ett gott nytt år.

kram ifrån oss.



Jeanette C: Tack vännen för att du delar med dig om dina erfarenheter också :) Visst blir det folk av barnen som får ersättning.

Gott nytt år på dig vännen.

kram

2010-12-31 @ 12:34:35
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Emmy som är mamma till en liten Teddy(!)

Hej du fina!



Upptäckte din fantastiska blogg häromdagen! Jag är en violinist/tonsättare som på senaste tiden blivit lite smått besatt av att bli barnmorska. Galet! :) Du ger en superfin bild av yrket må jag säga! Har själv en liten Teddy som fyllde 1 den 9 dec. Det var så kul för jag satt o googlade på barnmorska och så kom en Teddy upp! :)



Amma eller inte, du är en supermamma ändå! Du har säkert provat allt och redan tänkt på detta och jag är ju verkligen amatör på området jämfört med dig, men en sak som gjorde att jag hade lite svårt att amma var att Teddy hade för kort tungband. Det SÅG rätt ut från utsidan liksom men det gjorde så himla ont att amma. Dock funkade det med amningsnapp, och det har du säkert provat. Tillslut kom de på vad det var, och tog av tungbandet lite. Då vägrade han ändå äta utan napp (var 2 mån) för att han vant sig vid den, men sen fick han starkare sug och ammade utan när han var typ 5 mån.



Tack återigen för fin blogg!!! Jag kommer forsätta besöka dig här!

2011-01-01 @ 22:47:58
URL: http://www.emmylindstrom.se
Postat av: Mira

Goding, man gör sitt bästa, sen får man ge upp! Jag kunde inte amma speciellt länge, mjölken räckte inte till. Ella är lika glad, frisk och perfekt för det. =) Det är jobbigt att det är sån amningshysteri ibland, men det är bara att ignorera. Jag kände mig som en dålig mamma när jag slutade amma för att "alla" blev så förskräckta när jag sade att jag inte ammade alls. Men om man har mjölk till en måltid om dagen och inge mer - vad ska man göra? Provade allt. Neeppp, både Ella och jag mådde bättre när jag slutade. Hon blev mätt och jag slapp ångest över det.



God fortsättning till dig och din fina familj ♥

Stor kram

2011-01-03 @ 16:32:53
URL: http://www.mirandalux.se
Postat av: Anso

Hej igen! Är så roligt att följa din blogg, själv tycker jag tiden springer iväg och jag får knappt iväg två inlägg i veckan men men...



Vad skönt att du berättar att du inte ammar, finns alldeles för många därute som verkar helt besatta av denna förbannade amning. Går det inte så går det inte! Visst ska jag försöka få amningen att fungera när det är dax, men även om det fungerar kan jag tänka mig att pumpa eller ge ersättning ibland för att exempelvis få sova eller lämna huset några timmar.



Samtidigt tror jag att pappan får en bättre kontakt med bäbisen om även han är delaktig i matandet, men det vågar man inte nämna för alla hysteriska mammor direkt =P



God fortsättning på det nya året!

2011-01-03 @ 18:39:30
URL: http://pyret.bloggo.nu
Postat av: Sofie

Åååååh jag har ju helst missat att bebis har kommit!! STORT grattis!!!!

Jättefin är hon!

2011-01-03 @ 20:39:47
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/
Postat av: Maddy

Åh du är toppen!! En mamma defineras inte huruvida hon ammar eller inte.

De e liksom inte huvuduppgiften i det hela;)

Så länge dom får mat och mår bra så är det som det ska. VART maten kommer ifrån är mindre viktigt.

Hade samma problem som du och jag försökte för att alla andra sa att man skulle men jag bara mådde dåligare och dåligare.

Det e liksom INTE värt det, jag missade de 3 första månaderna för att jag bekyrmade mig för mkt om det.

Kommer jag få tillbaks dom? Nej, och det är ngt jag ångrar. Inte att amningen inte fungerade.



Kul att höra att ni lever annars:) Hon e så söt lillpluttan



Stor kram

2011-01-04 @ 15:13:04
URL: http://litekvar.blogg.se/
Postat av: Evelina

Gott nytt år gumman!!

Vad härligt att du lyssnar på dig själv och väljer det som är bäst för ER. Jag delammade bara i en månad men jag är inte ledsen för det, som du själv inser blir det bra ändå. Det bästa är att det blir ännu mer tid över till vanligt gos, ge flaskan spar ju mycket tid och säkert många tårar för de flesta.



Kramar!

2011-01-04 @ 19:26:44
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Malin

Hoppas du som barnmorska som nu vet hur ont det gör inte pressar andra mammor på bb att amma. Blev så enormt pressad a barnmorskor på bb att jag har fått en fobi för dom nu.



Fin blogg. =)

2011-01-06 @ 15:35:36
Postat av: Tova

Åh, en sån sötnos du har!!

Och visst ska det inte ligga nån "prestige" i att amma! För vissa funkar det inte helt enkelt, är inte konstigare än så. :)



Själv hatade jag det i början - fy vad smärtsamt och obekvämt - men sen släppte allt och nu kan jag knappt sluta. ;-) (min son är snart 1)

Tyvärr upplever jag att samhället nästan är ännu mer "amnings-fientligt". Att man inte ammar alls verkar inte folk ha problem med (och det är ju bra), men att ammar länge verkar ha lite av en "skam-stämpel" numera... :/ det som egentligen borde vara helt naturligt.

Hoppas allt går bramed din fina bebis!

kramar

2011-01-06 @ 19:12:33
URL: http://trasslet.se
Postat av: Stina

En del av mig önskar att jag inte skulle behöva amma... pumpa funkar inte för mig men amma går bra... men jag börjar bli trött på det men mitt "mamma-hjärta" brister då jag tänker på att jag kan men skulle därför inte ge mitt barn bröstet för att jag är "less"... samvetet... fuck... har dessutom provat flaska vid ett tillfälle men hon klarade inte av att få i sig något... fyyy vad jag är trött...

2011-01-22 @ 11:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin