Att vara gravid är INGEN ursäkt.


Publicerat den: 2010-06-09 [20:02:43]



Först och främst vill jag säga sorry om jag trampar någon på tårna men jag vill ändå dela med mig MINA tankar om motion och graviditet. För mig är det nämligen en självklarhet att fortsätta röra på mig fastän det växer och har sig i min mage.
Jag VET att alla graviditeter är olika och just nu utgår jag från mig själv och ingen annan.
I 14 veckor har jag vara såååå trött att jag faktiskt nästintill tuppat av inne på toaletten på jobbet. På förlossningen har vi nämligen en pager på oss under varje arbetspass. Denna pager vibrerar varje gång någon mamma vill ha hjälp. Jag har min i bröstfickan på arbetsklänningen. När den vibrerar så vibrerar hela min vänstra tutte :) En bra ringklocka när sömnen görs sig påmind.
Jag anser att det är en skyldighet att motionera för att kunna må bra och vara frisk.
Först och främst är det bevisat att gravida som motionerar får lättare graviditet och förlossningen för den delen. Motion leder också till att man fortare kommer i form efter graviditeten.
Sjävklart behöver man inte hålla samma tempo som innan eftersom en gravid lättare blir andådd, täppt i näsan, förstoppad i magen och lättare yr - men träningsformerna är många och det finns alltid något som passar alla.

Jag ser upp till en spinningsinst. på SATS.
Tjejen i fråga fick barn förra året och fortsatte träna under sin graviditet.
Idag strålar hon som aldrig förr och är snyggare nu än innan hon blev med barn.
SATS har minisats där de små kan underhållas under någon timme för att mamma eller pappa ska få röra på sig.
Så varför hitta på en massa ursäkter?
En graviditet kommer för det mesta alltid leda till trötthet och illamående.
Ett litet barn kommer alltid kräva tid och uppmärksamhet.
Ett jobb tar alltid tid och ork.
Så sluta hitta på en massa ursäkter ...Tänk så här: Kan ANDRA så KAN jag också.

Kommentarer
Postat av: Linda - ndaiL

Men tack :D

2010-06-09 @ 20:09:18
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: [email protected]

Klart du ska fortsätta träna hjärtat!

Vi männsikor är gjorda för att röra på oss :)



Puss

2010-06-09 @ 20:44:09
Postat av: karolin

Så tyckte jag också, men jag tränade inte tillräckligt ändå. Speciellt inte när foglossningen tog fart. Jag tränade kampsport innan graviditeten och var ju tvungen att sluta med det och då var det så svårt att hitta nåt annat som inte var dötrist i jämförelse. Men nästa graviditet (om det nu blir nån) ska jag definitivt ta mer hand om mig själv. Hur tråkigt det än är!!



kram

2010-06-09 @ 21:50:01
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Cissi

Det viktigast är att göra det som känns bäst och det som man mår bra av, toppen om du kan fortsätta träna :)



2010-06-10 @ 07:42:43
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Härligt att du orkar träna!

Jag har hört en Bm säga att spinninginstruktörer och ridtjejer är de värsta att förlösa. Iaf om de är rädda och inte vet hur de ska anv sina muskler. Vet de hur de ska anv dem är det ju mkt bättre!



Kram

2010-06-10 @ 09:29:08
URL: http://Sandraochanders. Wordpress.com
Postat av: Sophie

God Torsdag Teddan!! ;)

& Nemo & Lilla Smulan.. :)



Du skriver så BRA!! Håller med

dig verkar onödigt att gå upp sådär 20 kilo

för att man ska ha barn..(skulle säkert jag göra

..haha..huahh..behöver bara kolla på mat...)



Det är det bästa med ön, jag är på.. finns inga snabbmats kedjor där än!! Fast det kan bli en toast

på 7/11 ibland på väg hem från nåt nattligt äventyr..;)

Nej, jag har en strikt "no alcohol policy" på långflygningar faktiskt.. lite trist kanske.. Men vill må bra när jag kommer fram så det brukar bli att hinka litervis med vatten, blir så sjukt uttorkad! Knappt att jag unnar mig en kaffe därför..;)



Smulan kanske tycker den maten är för stark..;)

Du får köpa lite Kina mat..haha..



Ingen rysare, ensam hemma tack..



Ha en fin Torsdag! xxx...

2010-06-10 @ 09:58:09
URL: http://liveharddieyoung.blogg.se/
Postat av: Saannis Fru & Mamma till E

Jag spelade volleyboll fram till v35 eller något och jag såg inte graviditeten som ett hinder för min del. Jag mådde mycket bättre efteråt även om foglossningen gjorde sig påmind. Efter volleyboll gick jag väldigt långa promenader för att hålla mig igång och jag tror att tack vare motionen gjorde min förlossningen "enklare".



Dock misstänker jag att jag är gravid igen... Kramar

2010-06-10 @ 11:44:16
URL: http://www.metrobloggen.se/saanniscarlos3
Postat av: c - mama till oliver

ja så länge man inte får svår foglossning som jag fick. kunde knappt gå alls de tio sista veckorna. det var hemskt. ändå fick jag akupunktur och gjorde vattengympa. men absolut bör man röra på sig även som gravid... så länge det går iaf :)

2010-06-10 @ 21:06:16
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: carolina

jag motionerar som vanligt, men nu börjar det kännas tungt, som att man har superdålig kondis ungefär. däremot så tycker jag inte att man ha den här hetsen så gravida känner press att vara supernsygga, superslimmade osv, för

2010-06-13 @ 11:04:53
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: carolina

man känner sig inte alltid supersnygg, så det kan nog lätt ge en dåligt samvete osv.

kul att läsa om din graviditet :)

2010-06-13 @ 11:05:43
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin