Vem är Theodora?


Publicerat den: 2010-11-22 [20:13:28]

Hittade denna härliga grej på en annan blogg. Tänkte - varför inte testa det själv. Så varje dag får ni något litet från mig. Hoppas det är okey. Om det är något så fråga. Jag svarar.


Teman för de här dagarna:

Day 01 – Introduce yourself
Day 02 – Your first love
Day 03 – Your parents
Day 04 – What you ate today
Day 05 – Your definition of love
Day 06 – Your day
Day 07 – Your best friend
Day 08 – A moment
Day 09 – Your beliefs
Day 10 – What you wore today
Day 11 – Your siblings
Day 12 – What’s in your bag
Day 13 – This week
Day 14 – What you wore today
Day 15 – Your dreams
Day 16 – Your first kiss
Day 17 – Your favorite memory
Day 18 – Your favorite birthday
Day 19 – Something you regret
Day 20 – This month
Day 21 – Another moment
Day 22 – Something that upsets you
Day 23 – Something that makes you feel better
Day 24 – Something that makes you cry
Day 25 – A first
Day 26 – Your fears
Day 27 – Your favorite place
Day 28 – Something that you miss
Day 29 – Your aspirations
Day 30 – One last moment






Jag heter Theodora Georgieva Ödåsen och har fått mitt namn efter min älskade far-mor Dora.
Född i Bulgarien - Varna. Världens vackraste hamnstad.
Jag kom till detta land på min 6 födelsedag - den 15 oktober 1989.
Mina föräldrar var redan här och väntade på mig. De hade åkt flera månader innan för att kämpa för en bättre vardag för oss tre. Något jag är dem evigt tacksam.
De första tre åren bodde vi i Söderfors som ligger nära Tierp - Gävle.
Redan som 6 åring hade jag en nyckel runt halsen och fick i mycket tidig ålder lära mig att ta hand om mig själv.
Idag finns inte längre Söderfors och platsen är nedmejad till grunden.

Mina föräldrar ville vidare så vi flyttade till Göteborg.
Jag började dansa klassisk balett och var en av få elever som bildade den första klassen på Svenska balettskolan i Göteborg. Där blev jag kvar under några år, tröttnade på balett och sket helt enkelt i baletten.
Barnmorskedrömmen växte sig starkare för varje dag som gick.

Istället började på Engelska skolan i Göteborg där jag tack och lov lärde mig ordentlig disciplin i skolan och kommer vara Mr: Ormsby evigt tacksam.
I skolan hade jag svårt för matte men lätt för språk och jag älskade att skriva.
Började gymnasiet på Frölunda. Gick då samhällsprogrammet.

Under tiden på gymnasiet lärde jag mig värdet av pengar och har bla stekt hamburgare på Burger King. Där fick jag sparket ifrån. Arbetsledaren älskade inte mig över huvudtaget och jag älskade inte henne heller :)
Istället sökte jag jobb på ICA Supermarket där jag blev kvar under fem år. Det var även där jag träffade min blivande make.

Under min tonårstid lärde jag mig att älska träningen och det är något som jag verkligen håller stenhårt på.
Det var även under tonåren som jag träffade min första kärlek och lärde mig handskas med svartsjuka vänner och otrogna pojkvänner. Livet är en erfarenhet.

Efter gymnasiet blev det ett halvår på ett engelskt program på Högskolan.
Tråkigt som fan var det så jag hoppade av.
Samma dag kom jag in på Sjuksköterskeprogrammet och senare flyttade jag till ett studentboende i Vänersborg.
Under min period som sskstudent omkom min första stora kärlek och det var en otrolig svår period i mitt liv. Idag har det gått snart 7 år sedan den hemska olyckan.
Kort efter olyckan köpte vi våran Nemo och han blev min räddare i nöden.
Sedan dess är han min trogne följeslagare.


våran underbaraste vovve och blivande storebror.

Under 5 terminen på ssk programmet började jag och Pär att dejta varandra och på den vägen är det.
Tre år han jag jobba som sköterska och har bla arbetat med akut stroke, BUP, blodcentralen och som timanställd - allt för att samla erfarenhet och kunna försörja mig själv.
Jag anser att en vuxen människa inte ska leva på sina föräldrar utan lyfta sitt lata arsle och jobba.



Den 6 juli 2008 gifte jag mig med min älskade Pär i Bulgarien - Varna.
En av mina lyckligaste dagar i livet.


med min älskade på våran bröllopsdag.

Samma år tog en stor vänskap slut.
Det gjorde ont. Svinont. Men egoister som endast tänker på sig själva och stjäl energi utan att bidra med något behöver ingen i sitt liv.
Livet är ju en erfarenhet.

Hösten samma år påbörjade jag min största dröm och en av mina största utmaningar i livet - Barnmorskedrömmen.
Den slutförde jag och min älskade klass den 15 januari 2010.
Idag är jag stolt barnmorska.
Jag älskar detta yrket att jag får tårar bara jag tänker på det.


min stolthet och världens bästa yrke.


Jag har kommit över mycket glädje och sorg under mina 27 år på jorden.
För mig är det viktigt med erfarenhet och att förstå att vi alla är olika.
Jag älskar den sanna människan och tycker humor är bra.
Otroligt allergisk mot egoister och självupptagna parasiter.
Även kiwi.

Jag har haft både ätstörningar, upp och nedperioder, hypofystumörer och en massa annat smått och gott i livet.
Samtidigt har jag fått ta del av en massa glädje och skratt.
Jag har fina vänner och två väldigt nära vänner.
De är totala motsatsen till varandra men bland de finaste människorna som går att finna.
Den ena heter Maja och den andra heter Ivelina.


jag och Majsan. Fulla små kajor.


Två fina föräldrar har jag också som jag är evigt tacksam för.
Jag är de tacksam för att de gjort mig till den jag är idag.
Mitt modersmål är Bulgariska och jag talar språket utan bekymmer.
Något som A också kommer att få göra.
Svenska lär hon sig i skolan och av sin far.



Snart börjar en annan erfarenhet i mitt och min mans liv.
Vi ska alldeles strax bli föräldrar.
En av de största utmaningarna i livet tydligen.
Jag tror det.

Vi lämnar det livet vi har nu och påbörjar ett nytt.
Vi kommer att testas på alla sätt och vis men livet med Pär har hittills testats på måååånga och åter många vis.
Vi är redo.


med skatten i magen.



På återseende. 





Kommentarer
Postat av: Maria

Vad kul att få läsa! =) Denna idéen kommer jag ta med mig till min blogg också, hoppas att det är ok. =)

2010-11-22 @ 22:10:09
URL: http://mariaj85.blogspot.com
Postat av: maja

Gud så vackert,intressant och spännade du skriver!

Love you

2010-11-22 @ 22:29:26
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Johanna

DU ÄR UNDERBAR!

2010-11-23 @ 07:54:45
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vad roligt med teman :) Nu har jag sett det på så många bloggar att jag borde nog ta och göra det också :) Man får ju ta igen det sen när liten är ute...:)



Du skulle kunna flyga hit och vara min barnmorska när jag ska föda :) Du verkar vara så lugn och en som peppar och har sig :)



Kramar

2010-11-23 @ 09:02:52
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Jannie

Hallå going!

Vilket helt underbart inlägg!

O bilden på dig vid vattnet o sen det med magen.

SÅ FINA!O erat foto från bröllopet.SUPERVACKERT!



"lyfta på sitt lata arsle..." ha ha ha HELT RÄTT!

På tok för många som lever på sina föräldrar o på andra med för den delen idag.Sorgligt!

Men absolut,en himla tur att vi alla är olika.

Men då menar jag det med graviditeten osv inte o leva på andra.

Hoppas ni får en härlig dag idag!

Här ligger en massa snö o jag antar att det är samma hos er.Så vackert!Massa kramar

2010-11-23 @ 10:51:57
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Karin

Du ÄR fin du, Theodora!

2010-11-23 @ 11:31:03
Postat av: Sanne - mamma till lykke

vad du skriver fint :)

2010-11-23 @ 13:40:27
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Cissi

Vad roligt att få veta mer om DIG och ditt 27 åriga liv, livet är verkligen en erfarenhet trots att vissa stunder i livet är jätte jobbiga så lär man sig oftast något utav det!



Hade jag kunnat fler språk så skulle jag också lära mina barn det, ett språk helt "gratis" är perfekt att kunna och barn som lär sig så lätt :)



Ha en bra dag!

Kram Cissi

2010-11-24 @ 08:44:45
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Kristiina

Vilken fin blogg du har! Och grattis till skatten i magen, väldens underbaraste sak. Har nyligen fått min egna skatt :) Vad för slags hypofystumörer har du? Jag har själv prolaktinom. Och jag funderar på att gå barnmorskeutbildningen (är ssk) Ta hand om dig och magen :)

2010-11-26 @ 22:25:41
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin