Varsågod & lek med våra liv.


Publicerat den: 2010-09-28 [20:35:18]





Kort och gott gick allt bra. Tappen är sluten och bäbben där inne mår bra.
Mätningen idag visade på endast minus 5,8 % jämnfört med för två veckor sedan då hon var minus 16,6%.
Tydligen finns en marginal med minus eller plus 10%, något som jag inte visste... Bäbben väger nu 1250 gram och levde rövare där inne under ultra ljudet.
Alla organ såg fina ut, fostervattenmängden var normal, navelsträngsflödet fungerade som det skulle och så såg vi världens finaste plutt näsa och goaste, runda kinder.Sådana som man bara vill gosa med och pussa på. ♥

Läkaren sjukskrev mig ytterligare med två veckor - med tanke på att resultatet var så pass bra men även eftersom hon vill utföra en ny mätning om två veckor.
Som ni alla vet så är FK stenhårda med sjukskrivning av bla gravida.
Graviditet är vanligtvis ingen sjukdom och det håller jag med om.

MEN
att skicka tillbaka mig ut för att arbeta och gå dubbelvikt, känna trycket nedåt OCH samtidigt riskera att vårat barn föds för tidigt är ABSURT!!! Det psykiska lidandet ska vi inte ens tala om.
Molvärken och trycket nedåt kommer efter 20 min lugn promenad så det ska VERKLIGEN bli spännande att se hur hela den här situationen kommer att arta sig.
Jag älskar mitt jobb. Arbetar gärna mer än gärna men inte för någon annans skull.
Mina kollegor kan intyga om värk i magen dag in och dag ut - och det var endast en liten del som jag visade.
Mina smärtor är som ett spott i havet men att riskera vårat barns liv köper jag inte.



Måste jag krypa ut och föda utanför förlossningen för att få förståelse?
Måste vi - som jobbat troget i mååånga år och verkligen behöver hjälp bli utsatta för det här???

ABSURT.
HÖR NI DET.
DET ÄR ABSURT
.
Ta er banne mig i brasan...


Kommentarer
Postat av: Linda - ndaiL

Ja :)

o nu ska jag kompensera med att fika :D

2010-09-28 @ 20:53:54
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ja, ibland undrar man hur de tänker, du som gravid skall förlösa andra kvinnor och även riskera en eventuell missbedömning pga det skick du är i... Skönt att princess mår bra.



Kram på dig.

2010-09-28 @ 21:24:14
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: Anonym

Men har FK vägrat dig havandeskapspenning?

2010-09-28 @ 21:37:04
Postat av: Angel

Oj den v från mig.

2010-09-28 @ 21:37:25
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid ♥

Så du måste jobba iaf????? Galet i så fall!!



Ja det känns himla piirigt att inte veta hur och när..hihi!



Jasså tror dom det. Det kan man ju inte veta om man inte själv upplevt det!



Ja jag har skrivit lite smått. Har du börjat på ditt?

kramen

2010-09-28 @ 21:42:18
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Saannis - 2barnsmamma inom 1år

Skönt att det är på bättringsväg :) Man har varit lite orolig.



Mössan kostar 120kr, den kan både göras enfärgad och tvåfärgad om så önskas.

2010-09-28 @ 22:31:19
URL: http://www.metrobloggen.se/saanniscarlos3
Postat av: Vi2blir3.se - Malin

Ja och det är ju faktiskt ett litet liv inuti magen också, de är ju inte bara mamman som far illa. Att ge iva-vård till ett förtidigt fött barn samt ta hand om mamman efteråt kostar mer pengar för staten än att sjukskriva dig. Ibland blir man stum alltså, hur dom tänker på FK.



Jag läser till uska med barn och vuxen inriktning, har gjort barn delen, pava vårds delen men har nu sjukvårdsdelen kvar och då kommer jag spendera 4 veckor på kirurg i största mån så gott jag orkar och kan. Har redan gjort lång praktik och har yrkeserfarenhet så i värsta fall blir de pappersstudier hemifrån om praktiken inte blir möjlig att utföra. =)

2010-09-28 @ 22:57:07
URL: http://vi2blir3.se
Postat av: sofia

Det knäppa med försäkringskassan är ju just deras hetsjakt på gravida... (det är ju inte direkt nån långtidssjukskrivning man pratar om, en graviditet går ju så att säga över..) jag menar det är ju de själva som har som slogan att: Vi ser inte till din sjukdom, vi ser till din ARBETSFÖRMÅGA! Och rätta mig om jag har fel, men arbetsförmågan kan väl vara påverkad då man är gravid!? Nej, graviditet är ju ingen sjukdom, men arbetsförmågan påverkas däremot av diverse "krämpor" man kan få av graviditeten! Man kan bli överkörd av en buss, det är inte heller någon sjukdom, men följderna av det kan göra att man har nedsatt arbetsförmåga! :) Sorry, men bara ordet försäkringskassan får mig att se rött numera..

2010-09-28 @ 23:34:01
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: karolin

Absurt var ordet ja!



Praktiken är på allt så att säga. 15 veckor uppdelat på mikrobiologen, klinisk kemi, blodcentralen, patologen och primärvården. Så HIMLA kul är det och jag känner redan nu att tiden går för fort den här terminen. Jag som alltid har tjatat om att tiden går för sakta får verkligen äta upp det nu haha!



kramar

2010-09-29 @ 06:18:49
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Johanna

Godmorgon! Jag hade samma problem med Liten i magen, nu kom ju inte han för tidigt men min livmodertapp var skör och jag hade ont. Dom är verkligen stenhårda!!! Inte klokt! Det var min förlossningsfilm vi såg...;)

2010-09-29 @ 07:47:18
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Mamma till William

Godmorgon fina prinsessan :) Hoppas att du har sovit gott denna natt och får en skön onsdag.Här lyser solen men kalt,hoppa att solen är hos dig med och det är varmare klimat än här nere.

Ja det är helt sjukt att fk kan ha sån makt över en när man väntar barn..i mitt tycke så ska man inte jobba den sista tiden eller huvudtaget för allt är kan hända..Speciellt efter allt du har varit med eller ni så ska du bara få vara hemma och rå om dig den sista tiden och vila upp dig inför den stora dagen.

Jag har haft jätte bra kontakt med fk alla gångerna som jag har varit sjukskriven och det har inte varit några problem..Allt beror nog också på vilket jobb man har och vad de har för kontakter med varandra...Så jag är nog en av få som har haft tur med dem..Hoppas att det löser sig att du får gå hemma resten av tiden som är kvar.

Ha en skön onsdag söta du.kram kram

2010-09-29 @ 08:03:20
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Cissi

Vad skönt att höra, vilken lättnad, vilka kämpar ni är :D



Såklart man inte ska behöva jobba med risk för barnet, det löser sig ska du se :)

Det är bra att FK är lite hårdare (tycker JAG!) för det finns många som är hemma fast dom inte behöver och det är dom som dom ska komma åt, inte dom som du tex :)



Kram

2010-09-29 @ 09:18:25
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: c - mama till oliver

FK godkände min sjukskrivning då jag var gravid. Delvis pga foglossning och delvis pga de ihållande kramper som jag hade i magen. Så det kan gå vägen. Om det är risk för för tidig förlossning så måste dom väl godkänna det? Helt sjukt annars!



Det blir hårdare och hårdare klimat i sverige. Sjuka får inte vara sjuka och trots sjukintyg från läkare så kan FK neka ersättning. Det är inte rimligt! :(



Hoppas det löser sig!!

2010-09-29 @ 09:27:42
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vad skönt att allting var okej :) verkligen skönt att höra :)

Jag har läst flera gravidbloggar där det varit problem med försäkringskassan...

Jag tror inte vi har samma här i finland, det återstår att se, för snart borde jag ju få pengar från FPA som det kallas här...



Kramar

2010-09-29 @ 09:29:12
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Maddy

Skönt att höra att gosungen mår bra därinne:) Det är det viktigaste!

Men som sagt håller med om det där med FK...dom jagar en till jordens slut.

Men hoppas verkligen det löser sig för er.



Sköt om dig och bebben!

Kram

2010-09-29 @ 09:34:16
URL: http://litekvar.blogg.se/
Postat av: Jannie

Du skojar med mig eller??

Det är SJÄLVKLART att du måste få vara hemma!

Det här MÅSTE de bara fixa åt dig.

Fan inte sant annars! Stå på dig!

Skönt o höra att det var bra med det andra iaf!



Så du är sötsaks sugen?? Det var jag med! O är ff...

ha ha ha De heter nötrutor tror jag.Så lätta så ett barn klarar av det fick jag höra! Det är min nivå det!ha ha ha

Ha en härlig dag min vän! Kramar i massor från oss

2010-09-29 @ 10:29:34
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Sophie

Bra att Smulan får stanna

längre i magen och att det

ser bättre ut! ;) Skönt att höra! :)



Nu, blev jag ARG med....!!

Du är ju förtusan Barnmorska att

dom ens ifrågasätter..



Tycker det är hemskt vad FK och

andra gör mot fina människor & sjuka

människor..:( Hoppas det ordnar sig!



Take it easy(if you can)...



Kram/S

2010-09-29 @ 10:34:52
URL: http://liveharddieyoung.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad skönt att det såg bra ut! Alltid så mysigt att få se det lilla livet också. ^^



Försäkringskassan är ett släkte för sig. Det är inte bara gravida som har bekymmer med dom. Man får hela tiden slåss för att få det man har rätt till. Så även om man råkar få ett sjukt barn, som i vårat fall. Jag har haft mina duster med dom och fler lär det väl bli. Stå på dig säger jag! Med envishet kommer man långt!

Kramar

2010-09-29 @ 11:00:35
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Mamma till William

Hej hjärtat.

Så skoj att du gillar min blogg som den är..alltid så skoj att höra hur andra tänker och ser på den.Alla som har svarat är nöjda med den hur den är..så det är jätte skoj att höra.

Ja i dag är det skönt väder.ska snart ta mig en promenad med min prins,,ska bli skönt att komma ut i det fina höst vädret.ska även passa på att ta några höst bilder,,det är så vackert med alla löven i alla des färger--

Vad ska du göra denna dag med magen i vädret? Du är så vacker med magen i vädret :) Skulle varit skoj med fler bilder på dig om du nu vill dela med dig av dem..Ha en skön höst dag.kram kram

2010-09-29 @ 11:08:23
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Maja

FY för att dom kan göra så!

Kan endast hålla tummarna nu för att du får det så bra som möjligt!

Du är värd det Absolute bästa



Tänker på dig darling <3 <3 <3

2010-09-29 @ 13:24:30
URL: http://amajalovell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin