Om framtidstankar & framtidsplaner


Publicerat den: 2011-12-13 [23:02:19]

Många har undrat både här och på fejan när jag ska gå tillbaka till jobbet.
Och verkligheten är just att det är anställningsstopp i Västra Götaland (helv....... ) och därmed är det otroligt svårt att få jobb. MEEEEEEEEEEEEEEN. . .

1. Jag har tackat nej till 2 heltidstjänster som syrra INNAN jag blev barnmorska och därefter födde jag ju barn.

2.
Vi har fram till september att tänka på förskola till våran korv eftersom vi inte vill att hon ska börja tidigare. Vi har även valt att ta MINDRE FP för att ha henne hemma. Ett så litet barn behöver sina föräldrar mest anser iaf JAG och anser att "dagis" kan vänta. ESG har dagisplats efter att barnet fyllt 3 år vilket JAG tycker är hälsosamt. Pappa Pär ska snart vara hemma med henne.

3.
Vår flicka är över året men vi klarar oss. På dagen lagar vi mat. Vi städar. Sjunger. Kollar Tellisarna. Vi fikar. Hon är på miniSATS. Vi bankar på fönster. Upprepard ord och fraser. Vi pussas (jag tvingar på mig pussar och INTE hon, men ändå. Jag är hennes mammam och då får hon helt enkelt stå ut).
Vi gör mycket men jag vill annat också...

4.
Landstinget kan inte spara på all evighet. Det produceras barn. Det föds barn och man kan inte hålla på med dumheter som att spara på livsnödvändiga platser inom vården. SKÄRPNING!!!!!!!!!!!!!!

5.
Norge är min vän. Ett grannland som FAKTISKT prioriterar sin vård. Jag själv har alltid vetat om de tuffa arbetstiderna och lönerna, men anser alltid att patientsäkerheten är det VIKTIGASTE.
Jag som person och barnmorska/ssk anser att det viktigaste för mig är att patienten får en bra och säker vård. Jag kan jobba över. Jobba obekvämt. Skita i att kissa, äta, dricka MEN ändå anser jag att det tillhör yrket och därmed är det OK.


Visste ni om att BM är ett av de äldsta kvinnoyrken och att vi dog i svält och fattighus en gång i tiden då troll och väsen var på tapeten...


6. Min dröm. Mitt mål sedan barnben.
Det jag ryser för och fäller tårar.
Mitt yrke som jag kämpat för från INGENTING till 5 år på högskolan. Med både (ja, jag skryter nu) kandidat OCH magisterexamen.

7. Jag vill.
Har tagit tåget som syrra-student till Strömstad i herrans massa tid för att det var den utbildningen som jag var tvungen att läsa. Gick och la mig runt 00 och gick upp runt 03:40 för att hinna med bussen.
Pappa som skulle upp 04:30 gick upp med mig för att slippa oroa sig för ganster på spårvägarna.
- Fan vad bra mina päron är!!!


Plugget var HÅRT men så är det.
Senare börjades det i Vänersborg. Tentor, arbete, kandidat, jobb för att slippa CSN, javisst.



Arbetade som syrra.



Kom in på bm utbildningen.



Nygift.
Bemaningssköterska.
Slippa lån.
Arbeta ofta.
Plugga till tentor.
Skriva uppgifter.
Resa till Borås så ofta att jag inte minns... Dag som natt...
Göra praktik, dag som natt och samla erfarenhet.


För att till slut ta min MAGISTER EXAMEN.



Jag kan fortsätta skriva en massa punkter men jag vill inte.
Orkar inte.
Anser inte att det är nödvändigt.




Vill bara 
säga
att jag 
är så stolt
över
att 
vara 
barnmorska.
 








Kommentarer
Postat av: Johanna

Det var sannerligen ett ösregn igår. Men ändå en fin Lucia! Var lillsnuttan Lucia igår? Kram

2011-12-14 @ 11:22:48
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ja här regnar det oxå, suck!! Så j*vla tråkigt.. Skulle vilja ha lite mera snö, vi har ju sett snön iaf! Det var en underbar känsla, om än kort..



Tycker du är duktig som utbildat dig och hunnit med så mkt!! Bra jobbat!!

Skulle oxå vilja veta vad jag vill jobba med, men ja.. en vacker dag så kanske..



Ha en bra dag!

Kram.

2011-12-15 @ 09:34:54
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: Petra

Ett häftigt yrke.

Att vara barnmorska måste vara bland det bästa:)

Få se nya små liv varje dag.

kram

2011-12-15 @ 13:48:25
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Jannie

godmorgon finingar!

DET var ett inlägg som heter duga!HÄRLIGT!

och klart du ska vara stolt.Megastolt!Måste vara världens bästa yrke.

o jag håller med dig så gällande dagis.Vi har snålat röva med våra föräldradagar bara för att vi ska kunna vara hemma så länge som möjligt.MEN i februari är det dags...Victor kommer då vara 21 månader.O han ska gå på dagis 3 dgr i veckan.

Hade GÄRNA vart hemma längre men det är svårt att lösa rent penga mässigt tyvärr...

Huslån o fan hans moster!



du kommer få ditt jobb!Vem kan tacka nej till dig liksom??

hoppas ni får en fantastisk helg vännen!

massa kramar

2011-12-16 @ 07:47:38
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Mira

Är övertygad om att du är världens bästa barnmorska! =)

Det är ett hätfigt yrke ni valt. Jag minns den barnmorska och syrra som förlöste mig, de kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta för att de var så underbart fina mot oss.



Ella - hon fortsätter stöka på nätterna hon. Ska ta tag i att sluta med nattflaskan så fort vi orkar igen, vet ju att det är det som gäller.



Ha en underbar helg gumman, stor kram

2011-12-16 @ 09:24:56
URL: http://mirandalux.se
Postat av: Sandra BM

Hej Teddy! Halkade in här via FB - vilken fin blogg du har!!! September blir väl kanon med förskolan, John började strax innan han fyllde 2 och det var perfekt! Julia har fått plats i feb och då är hon 19 mån, jag hoppas hon ska trivas! Hennes pappa har tagit den största delen av föräldraledigeten och jag jobbar 80% så vi njuter av denna tiden!!! Tyvärr är det ju långt ifrån alla som har denna möjligheten, men det är ju en helt annan fråga... Hoppas det löser sig med jobb för dig - och det är klart att det gör!!! Kram Sandra

2011-12-17 @ 19:37:38
Postat av: Maja

Du SKA vara stolt!

Du har gjort en otrolig resa och

Du förtjänar det Bästa!



Du är en sann kämpe hjärtat mitt!



Puss Maja

2011-12-20 @ 00:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin