Godnatt, sov så gott. Så här gör vi.


Publicerat den: 2011-02-18 [21:49:51]





Our PRETTY PRECIOUS. Anelia i hennes mammas halsband och hårblomma som hennes mamma virkat.





Så här gör vi. Kanske inte fungerar hemma hos andra familjer men här hemma fungerar det great just nu iaf.


Antingen så avskyr man Anna. Wahlgren eller så älskar man henne.
Jag sitter någonstans i mitten.


Hennes Standardmodel går ut på att det lilla barnet ska få en hel del aktivitet under dagen. Fasta sovstunder och gott om mat och närhet. Hon är för sovläge på mage med andningslarm och har en hel del fina knep hur man får en liten att sova bra. Därmed köpte vi oss en ny vagn ( något inlägg bak). Vagnen kan man söva den lilla hemma/balkongen.
Hon skriver senare om hur en liten ( från 4 månader) kan sova hela natten. SHLM - metoden heter den, vilket involverar vagning och en ramsa som barnet ska associera med att det är dags att sova. 

Jag tror på Annas motod till en viss del.
Tycker det är en bra metod då barnet lär sig att somna TRYGGT och UTAN tårar.

Dock köper jag inte att ett litet barn skriker enbart av hunger.
Det finns ju så många andra bakomliggande faktorer.
Och det där med att ramsa mig ut ur rummet vet jag inte än, hahaha.
Men det skadar aldrig att prova.


Hur som.

Så här gör vi.



Under dagen:

Vi följer inga strikta scheman om hur länge Anelia får ha aktivitet under dagen.
Dock ser vi till att hon äter på bestämda tider och sover på bestämda tider.
Så fort jag ser att hon är trött så är det antingen sängen eller vagnen som gäller.
Fort som fan ska det gå.
Ungen får inte bli för övertrött.

Mellan 1-3 timmar är Anelia vaken per pass under dagen.
Då leker vi. Käkar. Pratar. Ser på världen.
Därefter gäspar hon och blir allmänt grinig. Trött.

Jag lägger henne med det samma på mage. Sätter på andningslarmet och babylarmet.
Rummet är svalt och mörkt.
Jag vaggar till sängen eller vagnen och går där efter ut ur rummet.
Om Anelia skulle protestera går jag in med det samma eftersom Anna inte tror på att ett barn ska gråta sig till sömns. Det gäller för det lilla barnet att somna tryggt och inte somna med tårar rinnandes ner för kinderna.


Protesterar hon så går jag in tyst.
Buffar till lite försiktigt på blöjan eller vaggar till sängen/vagnen.
Därefter går jag ut igen.
Hon får lov att knorra eller låta. Gråter hon utan att det går att göra något åt så tar jag självklart upp henne.
En middagslur varar någonstans mellan 45 min upp till 2 timmar max.
När hon sover middag så väsnas jag precis som vanligt hemma.
Att tassa på tå är otänkbart.
Hon hör att jag/vi är hemma och att vi finns nära.


Därefter är det lekstund & upptäcka världen som gäller igen.
Om en liten ska sova på natten kan han/hon inte sova bort hela dagen.




Under natten:

Jag tror stenhårt på rutiner.
En liten behöver oss för att lära dem hur världen fungerar.
Här hemma är det bad, mat och därefter godnatt & sov gott som gäller.
Natten består än så länge av 10-12 timmars sömn med 1 uppvak för mat.

Innan vi fick in rutinerna för Anelias sömn nattetid var hon uppe länge på kvällarna.
Hon ville äta mest hela tiden = För lite mat under dagen och innan läggdags.
Tro fan att hon letade mat under natten.
Hon sov aldrig på mage.

Man får helt enkelt vara beredd på några vakna nätter. Max två veckor.
Därefter sitter det för det mesta.



Jag/vi gjorde/gör så här:

Anelia får mat runt 20 tiden på kvällen. Därefter försökte jag få henne att sova först 3 timmar på raken.
Dvs. Vaknar hon går jag upp, buffar och vagnar till. Napp in.
Därefter utökade jag timmarna varje natt.
Vissa nätter var jag nog uppe en si så där 50 gånger.
Hon har som sagt 1 uppvak för mat/natt i dagsläget och är 11 veckor.

För några dagar sedan ville hon äta sitt nattmål mellan 01 eller 02.
De senaste nätterna har hon börjat vakna 03 eller 04. Yayyyy :)
Jag har även märkt att hon inte vill äta så mycket längre utan somnar om bara hon får en liten buffning på rumpan eller en vagning på sängen.

Mellan 06-07 är den jobbigaste perioden av natten.
Det knorras och böckas och det är hel del buffning och vagning. Men jag tar inte upp henne OM hon inte gråter.
För varje dag så går det dock allt bättre.

[Inatt kikade jag på henne när hon böckade lite mitt i natten. Jag tänkte att det säkert var dags för en liten gungning av sängen. Anelia lyfte dock på lilla hjässan. Knorrade och gäspade. La sig ner igen och somnade om.]

Godmorgon blir det mellan 07 och 08.
Varje morgon möts jag av en leende liten dam och hon av en utsövd mamma med få mörka ringar under ögonen.



Anelia vet att vi finns där för henne.
Att hon aldrig kommer att vara ensam.
Jag kan med handen på hjärtat erkänna att våran dotter aldrig någonsin har somnat med tårar rinnandes ned för kinderna genom dessa rutiner eller Annas metod.
Hon är numera en glad liten dam som älskar när det händer saker under dagen.



Vi har märkt hur fort hon kommit in i rutinerna och ruckar vi på kvällsrutinerna så blir det ett jäkla ståhej här hemma. Otröstlig blir hon.




Jag förtydligar:

Vi kör en egen metod av Annas standardmodel och där efter Sova hela natten så länge Anelia mår bra, är mätt och inte har en jobbig period under sin utveckling.
Anelia kommer aldrig få gråta sig till sömns utan lära sig att det inte är farligt att sova.
Småttingar och människor i helhet behöver sömn för att må bra.
En glad och utvilad liten leder till en glad och utvilad mamma/pappa.

Det finns en del som JAG INTE KÖPER när det kommer till Anna. W syn på barn men en hel del av hennes verktyg är bra och de fungerar som fan.
Man får dock ladda med en hel del tålamod och is i magen.
Jag kan verkligen rek. att ni laddar kaffemaskinen varje kväll så att ni endast behöver klicka på den när det blir morgon.




Jag förtydligar igen:


Detta har fungerat för oss.
Vi gör så här.
Kanske inte NI men VI GÖR SÅ HÄR.
Jag vill inte ha en massa:
Men min son/dotter, snutte putte , ville amma hela dagen och natten låååång & blablabla.


Ni frågade och ni har fått svar.





Jag tycker Anna har fina verktyg att använda sig av för att få hjälp.
Kvinnan har ju banne mig uppfostrat 9 barn.

Vi använder oss endast av vissa verktyg.
Det gäller att sortera bland bra och mindre bra tips.
Vi tog/tar det som passar oss.
Ni gör det som passar er familj.

.
.
.
.


Nu sover Anelia.
Hennes mamma ska nu ta sig ett halvt glas vitt och därefter sova gott :)
Anelias pappa ska nattmata inatt :)

Jag blev tillfrågad att skriva hur VI gör och ni har nu fått svar på det.



GODNATT.


Ps: Avslutar denna dag med min favoritlåt.

[
Waiting for you, I´am drinking a glas of wine]




Kommentarer
Postat av: Charlotte

Va härligt att ni hittat en metod som funkar för er. Det är ju det som är det viktiga. O har heller aldrig behövt gråta sig till sömns. Jag tror också på fasta rutiner och att aldrig låta barnet bli för trött! Det leder bara till kaos. Mkt mat och stimulans på dagen funkar även på Oliver. Då han äter bra och får leka och göra mkt roliga saker på dagarna så sover han bättre nattetid. Men sen måste jag också säga att O sover tusen ggr bättre dem vi fick honom att ta flaska med välling och napp! Han ammade till han var 10,5 mån. Ville inte ha flaskan. Jag var helt slut och han sov sådär nattetid. Förmodligen inte helt mätt. Det är verkligen olika från familj till familj och barn till barn. Många olika faktorer som spelar in. Skönt att ni hittar ett sätt som funkar för er - då sömnen funkar funkar allt annat också! : D



Anna Wahlgrens metoder har jag inte läst men har hört om 5 minutersmetoden. Den ville jag inte prova på O. Jag tror ju som sagt på närhet. Vissa saker tror jag absolut hon har rätt i och andra inte. Sen är ju som sagt alla barn olika och en mall kan ju inte appliceras på alla MEN ibland behöver man få tips o råd o idéer och testa och då e de ju super med lite litteratur i ämnet. :) tror precis som du att vissa saker är bra i andra mindre bra :)



Duktig du är med träningen måste jag också skriva! Jätteduktig! Får prestations-ångest här HAHA. Ska köra igång själv men sjukdomarna avlöser varandra här hemma. Hoppas komma igång snart iaf. ;)



Trevlig helg!!!

2011-02-18 @ 23:31:46
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Malin

Fick några riktigt bra tips! Så fort alice går upp i vikt och äter som hon ska(vägning på tisdag) så ska vi försöka få in lite rutiner! Ska prova lite utifrån era rutiner - de lät sunt och bra!

2011-02-18 @ 23:54:44
URL: http://vi2blir3.se
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Härligt att det funkar så bra. Jag tror på rutiner och att vara konsekvent och trygg i det man gör. Är föräldern inte trygg snappar barnet upp på det. Vi har nog ngn slags mellanting på Lovisa som funkar bra. Hon sover i sin säng (som sitter fast i vår) hela natten och vi matar en gång under natten mellan 4-7. Hon somnar vid 20 ngn gång, ibland tidigare ibland senare. Och så vaknar hon runt 7-9. Vi har aldrig vaggat henne till sömns utan kört på bad, läsa och flaska. Då vet hon att det är dags att sova. Sen så kan vi hoppa över ngt moment i bland beroende på hennes trötthet. Vi tänker lika du och jag :D Hoppas ni får en fin fin lördag! Massa kramar från oss!

2011-02-19 @ 07:55:52
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: Jeanette C

Hej tjejen!

Vad skönt att det funkar bra med lillans sömn.

Kan du inte skriva ner ramsan som du nämnde i inlägget.

Ha en härlig helg!



Kramar

2011-02-19 @ 08:56:50
Postat av: Linda - ndaiL

Jag tytcker detta låter som en jättebra metod, både för barn och mamma/pappa, och det här skulle jag kunna tänka mig att prova på den dagen det är dags för oss :)

2011-02-19 @ 09:29:45
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Sanne - mamma till lykke

Visst är det!



Mm, jag ska börja föra dagbok för att visa att det inte är normalt att stortjuta över att någon annan tappar en gaffel liksom!



Tack och detsamma!



Idag ska vi till leklandet här, det ska bli kul :)



vad har ni för er?



kram

2011-02-19 @ 10:32:51
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Åsa - mamma till Tindra

Vad skönt att ni får sova :) Här har vi också haft en bra vecka och jag hoppas, hoppas att det fortsätter :) Tösen har ätit sista gången klockan 22 och sen har hon sovit till halv sju på morgonen, lite har hon gnytt klockan fyra men då har vi satt nappen och hon har somnat om och idag slog hon till med klockan åtta :)

vilka tider äter er tjej om dagarna och hur mycket? Visst var det så att du inte heller ammar?



Önskar er en toppen lördag :)



Kramar

2011-02-19 @ 11:27:49
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Alexandra, Mamma till Alvin.

Tack för bra tips :)

så skönt för er att hon sover så bra.

Hoppas ni haft en härlig Lördag!:)

Kram på er.

2011-02-19 @ 18:44:39
URL: http://alexandrajakobsson.blogg.se/
Postat av: Nathalia

Hej vännen!

Ja alla har olika rudiner hemma hors sig. Som du skriver en del går bra hors en familj och dåligt hors en annan. Jag hoppas att ni har haft en bra dag? Jag har bara tagit et lungt och haft et mysigt.

Jag måste tala med maken när vi kommer gumman.

Kram kram.

Postat av: VIKTOR FRISK - 15 ÅR OCH MODELL

Jag är 15 år jobbar som modell för en modellagentur i Stockholm och

är snart aktiv i ett nytt program på SVT1. FÖlj mig på modelluppdrag,

events och få en inblick av vem Viktor Frisk är.



& glöm inte bloglovin!

Kram Viktor

2011-02-19 @ 23:11:00
URL: http://www.viktorfrisk.com
Postat av: i min lilla lilla värld

Men jag dööööör vilka fina bilder!!!



2011-02-20 @ 16:34:42
URL: http://saratilling.se
Postat av: sandra

Skönt att de funkar för er med sömnen och nattningen.



Har själv en liten på snart 1 mån... vi kämpar med rutinerna. Ger honom ersättning, men på kvällarna verkar han mest bara vilja snutta på flaskan hela tiden - som om han inte äter sig mätt mellan gångerna. Hur mycket får er dotter i ersättning? och hur lång tid tog det för er att få en bra rutin? önskar få lite bra rutin för är ganska trött nattetid.



Tack för en bra blogg.

2011-02-20 @ 21:25:06
Postat av: Martina

hej vännen!

skönt att de fungerar för er:) och att hon sover så bra och så.

jag tycker inte heller om hennes metod med att barn ska skrika ådär, jag tror mer på närhet mm.

ska nog testa och se om e kan somna på mage istället, c gick de kanon med:)



mysiga bilder på lösen också så underbart söt.



hare gott

kram till er

2011-02-21 @ 11:05:02
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Jannie-mamma till Victor

Men herre jisses vilka superfina bilder!

Helt jäkla ljuvliga!Kan ju iofs bero på att damen i fråga är världens sötaste...GOSINGEN!



Å vad jag gillar dig.Vi tänker lika när det gäller mycket.Håller med till 100 gällande rutiner.Tror oxå att det är tokviktigt!Vi började med våra rätt tidigt o det har funkat hur bra som helst.Så jäkla stolt över det.Finns många som är i Victors ålder(vänner till oss) som knappt har några rutiner alls...O de ångrar sig idag att de inte börjat med det tidigare.

Tror oxå,att barnen blir tryggare i att ha rutiner.

O SAMMA HÄR!Skulle ALDRIG ALDRIG låta Victor gråta sig tills sömns.Fy fan!Hellre dör jag...



Tusen tack sötaste du för dina värmande ord!

Dagarna på sjukhuset va ett hel-e verkligen.Så glad att de är över,men framförallt helt till mig av LYCKA att han mår bra min älskade kille.Satan vad oroliga vi va när vi va där...Alla möjliga hemska tankar flög genom huvudet...



Kent är kungar!!Så det måste vara så att han diggar musiken helt enkelt...ha ha ha

hoppas du får en helt fantastisk måndag vännen!

massa kramar

2011-02-21 @ 11:26:31
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Sanne - mamma till lykke

Ni ska göra vad som är bra för er framför allt Anelia. Tror också på rutiner men inga har funkat hittills, bara ett tag..



La ja Lykke sent sov hon hela natten, nu är det 1-4 uppvak varje natt :(



åh tack :)

älskar verklugen byxdressen alltså :)

2011-02-21 @ 11:48:18
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Jossan

Alltså hon är ju bara för söt eran lilla prinsessa :-)



Kram Jossan

2011-02-21 @ 15:40:29
URL: http://www.jozzan.bloggspace.se
Postat av: Emma

Jag DÖR vad söt! Åhhhhh! Kramkramkram!

2011-02-21 @ 18:22:47
URL: http://emmawelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin