Jag vill JOBBA!


Publicerat den: 2011-01-14 [11:50:19]

Jag brukar vara inne och läsa Katrin. Z blogg och tycker att hon skriver helt fantastisk.
Hon är kaxig och vet hur det blir fart på det svenska folket.
Jag minns ett inlägg som upprörde extra mycket.
Katrin skrev nämligen att hon både har hemhjälp och en nanny som tar hand om lille Ringo någon gång under veckan så att Katrin kan få vara - JUST VUXEN några timmar. Jobba. Dricka kaffe UTAN barn osv...
Jäklar vilken fart det blev efter detta inlägg.

Folk skrev om allt ifrån att hon var en värdelös morsa till att lille Ringo skulle få men för livet och jag vet inte vad mer.

Jag själv älskade detta inlägg.
Familjen har resurser och har en nanny som de litar på och som Ringo trivs hos.
Inte någonstans ser det ut som det går nöd på den söta Ringo.

Och här kommer mina tankar kring det.
JAG har inga som helst bekymmer att lämna ifrån mig Anelia.
Hennes pappa får ha henne. Hennes morföräldrar får ha henne. Hennes faster med familj får ha henne. Och om det hade behövts en nanny någon gång ibland som vi litar på så hade jag plingat efter henne.
Ingen snack som saken.
Och inte älskar jag henne mindre för det.

Och hör och häpna nu men jag LÄNGTAR EFTER ATT JOBBA.
Jag skulle inte tvivlat en sekund på att jobba 2 dagar i veckan
- varje vecka!
Pär får mer än gärna vara pappaledig redan idag om han hade kunnat.
Anelia flaskmatas och tuttarna är ur funktion så varför inte.
Kommer Pär hem och säger: Frugan, lyssna nu. Lyft på rumpan och gå och jobba några gånger i veckan så är jag pappaledig.
Ja - då hade jag gjort så.
Lyft på rumpan och förlöst som aldrig förr.

Jag tror verkligen att vi måste komma ifrån det där med att mamma är nummer ett.
Pappan är lika delaktig redan från start.
Mamman behöver lika mycket tid till vuxenliv som pappan får.
Ammas barnet är det inte alls lika lätt men Anelia ammas inte och därför går det.
Jag brukar vända på saker och ting och tänker att jag hade missat lika mycket av hennes utveckling som Pär gör när han är på jobbet. Så varför ska JAG ha mer rätt att gå hemma jämnt och ständigt?

Jag förstår självklart om att alla är olika och tycker och tänker olika om detta men så här tycker JAG.
Anelia slipper bli allt för mammig och kommer samtidigt lära känna nya människor än just sin mamma.

Och en sak till.
Hon sover INTE med oss. Har aldrig sovit med oss.
Hon kommer INTE heller att sova inne hos oss.
Hon slaggar i vardagsrummet.
Och om någon månad när hon vuxit ur sin korg så har hon sitt eget rum att sova i.
Självklart med både andningslarm och babylarm.

Så gör vi!
Hur gör ni???





Lillkorv som tränar sin fina nacke.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Hej på dig!



Javisst hade jag bloggen när min minsting föddes också :-) Och tiden går så väldans fort..



Läser också Katrin´s blogg, den är så himlans bra. Står för vad hon säger och det gillar jag skarpt!



När jag var mamma ledig med Linnéa så saknade jag verkligen jobbet, bara att få komma bort en liten stund skadar inte, varken en själv eller barnet! Nu var våran minsting en riktig mamma gris och skulle hänga i tuttarna hur mycket som helst och jag kände mig LÅST!! Det var en befrielse när hon till slut tog flaskan efter 8 månaders trugande ;-) Då kunde jag vara bara mig själv för en stund lite då och då. Det är inte fel alls.



Ha en fin helg, kram kram!

2011-01-14 @ 11:55:06
URL: http://www.jozzan.bloggspace.se
Postat av: jenny✿

Några vuxentider måste föräldrarna ha för att just orka med. Det är ju bra om barn får lära sig att vara med andra också i bland. Jag hade barnflicka/nanny på veckorna när jag var lite.

Kram

2011-01-14 @ 12:22:19
URL: http://jenfager.blogg.se/
Postat av: karolin

Sötplutten!



Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, jag tänker och har tänkt precis likadant från start. Nu är det kalle som är pappaledig och han älskar det! Han saknar inte jobb/skola ett dugg (även om han extrajobbar någon dag då och då) och jag vill inte gå hemma mer än jag redan gör. Helt perfekt för oss.



jag tror vi är rätt lika, du och jag, på det sättet. Jag är inte heller den där lata "jag vill bara sitt apå arslet-människan" utan jag vill jobbapluggajobbaplugga och sen har family time efter jobb/skola. Som det ska vara (tycker jag).



kram!

2011-01-14 @ 12:30:06
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: liza

Visst är fjortisar roliga ibland när de skriver kommentarer? Kolla in min blogg och se kommentaren jag fick på youtube utav en liten fjortis.. Haha

2011-01-14 @ 14:14:40
URL: http://lizabacklund.devote.se
Postat av: Cissi

Jag läser inte hennes blogg men håller med dig i det du skriver och många mammor glömmer bort sig själva helt och hållet och är bara mamma och det tor jag är "farligt" också.



Kanske kan du på sikt få komma in och jobba lite extra på kvällar/helger bara för att få komma ifrån, träffa jobbarkompisar osv?!



Ha en trevlig helg och njut av din sötnos :D

2011-01-14 @ 14:29:34
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Jannie

Hej going!!

Åååååå jag dör så söt hon är!

O visst fasiken är det HELT underbart när de små ligger så mot bröstet.Hela hjärtat hoppar!Så mys!

Victor är la sådär pigg på att ligga sådär numera...



Jag läser inte hennes blogg.Har dock funderat på att börja.Jag tycker det är en jäkla tur att vi alla är olika!Jag VILL verkligen fortsätta att vara hemma med Victor.Saknar inte att jobba eller "vuxenlivet".Nöjer mig med mina tjejkvällar o fikor...ha ha ha

Larsa har inte heller vart sådär jättenoga med av att vara hemma än.Men han ska SJÄLVKLART vara pappaledig.Vi har liksom inte diskuterat sådär jättemycket om vem som ska hemma.Fallt sig rätt så naturligt med tanke på hur länge jag ammade...



Stackars lilla Anelias mage då.Ischa!!

Victor fick lite problem med magen när han va 3-4 veckor någonstans.Min skata till bvc-tant trodde då att han var mjälkallergiker o uppmanade mig att sluta med alla mjölkprodukter...

På något sätt så kändes det liksom fel.Att det inte var det som va felet.Så jag hörde mig lite för bland vänner o läste samt en del.Prövade då

Minifom-droppar.Tre dgr efter att vi började med dom,mådde Victor som kungen igen.LYCKA!!

Kanske kan vara värt o pröva?



Hoppas ni får en helt underbar helg söta du!

va rädda om er.Massa kramar

2011-01-14 @ 15:11:37
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Linnéa

Oh la la! Skönt att läsa en blogg där man slipper läsa om daltandet med ungen. Tycker alla skriver hur de sitter ihop med bebisen, den sover emellan dem till den är 5 och mamman ska gå hemma till barnet börjar skolan typ. Skönt med någon som du! Jag är övertygad om att detta kommer bara ge Anelia positiva följder samt en stark och självständig tjej med en bra förebild i sin mamma!! Tack för detta inlägget hoppas det smittar av sig till andra därute! KRAM

2011-01-14 @ 16:56:17
Postat av: 20åriga Fru Sofia - gift vid 18, mamma vid 19

du har så rätt i det du skriver! Jag började plugga igen i slutet av augusti, är borta ca 5 lektioner i veckan. Under tiden har Jonas Cornelia heller min mamma, och hon trivs! Jag anser inte att jag älskar henne mindre för det.



Cornelia sov i egen säng från att hon var typ 2 veckor, och eget rum från 2 månader med en babyvakt. =)

2011-01-14 @ 17:32:40
URL: http://frusofia.blogg.se/
Postat av: Angel

Bra skrivet gumman,åhhh va söt hon är.

2011-01-14 @ 17:53:26
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Word! Jag jobbar extra ibland och tycker inte alls att det är konstigt eller att Lovisa skulle ta skada av det. Anders tycker bara att det är kul att få vara med henne. :) Men du kan ju jobba ngt pass i månade iaf med tanke på att det finns helger också :)



Lovisa sover i vårt rum men i sin egna säng. Jag vill att hon sen skall sova i sitt egna rum men jag vet inte riktigt hur JAG skall kunna släppa. Alltså jag tror inte hon bryr sig så mycket utan det är mer jag som skulle tycka att det är svårt ;)



Hoppas ni får en underbar helg :D Massa kramar till er!

2011-01-14 @ 18:00:30
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: fine

hon är en sån himla himla sötnöt!



Och Teddy, du ger ord på vad jag tycker. Makalöst bra!

2011-01-14 @ 20:22:38
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Åh håller med dig fullt ut! Barnen är lika mycket Anders som mina. Nu är Anders pappaledig och vi kommer dela exakt lika på dagarna!

Det är Anders som är uppe på nätterna nu om Pelle vaknar och vill äta, jag har faktiskt ammat i 6 månader på natten innan då Anders inte kunde hjälpa till. Nu är det min tur att sova!



Men du ska veta att folk tycker det är konstigt att "lämna bort" sitt barn till pappan... Det är nästan så att man skäms ibland när man får dedär blickarna som säger att man inte kan lämna bort sitt barn så tidigt och oj vad liten han är, och du jobbar redan...



Håller med dig helt!



Så hur ser er plan ut? När ska Pär vara hemma?



Kraam och trevlig helg

2011-01-14 @ 21:03:28
URL: http://Sandraochanders.wordpress.com
Postat av: Nathalia



Hej going!!

Åååååå jag dör så söt hon är!

Jag hoppas vergligen att vi kan ses över en luch och promenad i vackra GBG i sommar vännen.

Jag håller med dig om att alla familjer gjör vad som är bästa för dom. Vi är maniskor och alla maniskor är inte lika tack och lov för det. Som mamma och pappa vet man själv vad som är bäst för sitt sina barn.



Hoppas ni får en helt underbar helg söta du!

va rädda om er.Massa kramar

PS ge A en stor kram och puss på kinden från mig snälla.



Postat av: Anso

Älskar att läsa det du skriver, du vågar säga vad du tycker och hittils kan jag bara säga att jag håller med! Det va som att jag skrivit det själv! Har ofta funderat på det där med att mamman ska ta i princip allt ansvar i början... Man är ju ändå två och barnet ska väll knyta an till båda sina föräldrar? Dessutom tycker jag det är oerhört viktigt att våga be om hjälp/avlastning från någon utomstående. Anelia är btw en riktig skönhetsprinsessa, kram!

2011-01-15 @ 09:00:20
URL: http://pyret.bloggo.nu
Postat av: Johanna

Åh jag känner igen mig. Man måste få egentid, behöver alla. Jag fullkomligt älskar att komma hemifrån nu! Kram på dig

2011-01-15 @ 19:32:00
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Läste hennes blogg förut men jag tycker numera att hon skriver en hel del puckade saker som tex att det är ok att lämna barnet hemma själv och gå och handla mat under tiden barnet sover. Ehh för mig låter det helt sjukt. Skulle verkligen aldrig göra det. Ett så pass litet barn behöver uppsikt 24 seven. Sen skriver hon mkt enbart för att provocera vilket jag inte förstår syftet med? Hellre tycka en sak och stå för det än att provocera och sen håna dom som reagerar. Sen finns det såklart läsare som dömer henne för saker som dom inte borde. Tex det där med nanny. I get fel med det. Det är ju upp till var och en hur man vill göra. En grej som jag tycker är tex det där med att ringo är så soft och lättsam för att hon är det som mamma! Alla barn är olika. Kan inte vara kul att läsa det för dom som har mer krävande barn. Skulle de då vara sämre föräldrar och att det är orsaken? Tycker hon vänder kappan efter vinden och verkar gapig och omogen. Nää hon är inte min cup of Tea. Dömer hon andra får hon faktiskt ta att andra dömer henne.



Vad gäller hur vi gör hemma hos oss. Jag ammade tills O var 11 månader och han tog inte flaska dessutom är min sambo hemma mkt dagtid trots heltidsjobb så det föll sig naturligt att jag tog största delen av föräldraledigheten. Han ska vara hemma maj till aug dock så han ska också vara föräldraledig i sommar då jag ska jobba. Jag är definitivt för delad föräldraledighet!



Vad gäller sovrutiner. Vi bor i en 2 à så o har inget eget rum. Han har sin säng inne hos oss, en egen hörna, och sover i son egna säng. Har gjort så sen han var några månader pga att både han o vi sover bättre så... Man märker själv vad ens barn mår bra av. Vissa barn behöver mer närhet än andra.



Alla barn är olika individer så det är så individuellt hur de fungerar med mat sömn osv. :-)



Hoppas allt är bra med er!!! Kram!

2011-01-16 @ 18:36:01
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Tycker att du absolut har rätt i att barnet ska vara med båda föräldrarna. Man är två om att ha barn. Pappan, farmor och farfar o andra personer är lika viktiga för barnet att ha kontakt med. Tycker dock INTE (som någon skrev i en kommentar här) att vissa barn blir daltade med av mamman. Små barn kan man inte ta för mkt han om/dalta med. Hur sjutton daltar man med ett spädbarn eller små barn? Känns som en kommentar från någon som inte har barn själv. Dessutom är det upp till var och en hur man gör med sitt eget barn. Behöver barnet närhet så ger man ju det. Tror snarare barn far illa av det motsatta. Föräldrar som inte ger barnet det som det behöver. Men dalta?? Tonåringar däremot tror jag man kan göra en otjänst genom att skämma bort...

2011-01-16 @ 19:05:41
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Evelina

Haha Teddy du vet att jag diggar dig men jag hoppas inte du tycker jag är en "jag vill bara sitt apå arslet-människan" bara för att jag är föräldraledig mest och inte F? Det handlar inte om att jag är LAT! Det funkar bäst för oss helt enkelt, precis som det NI väljer fungerar bäst för er.



Och jag daltar inte med honom bara för att jag gör si eller så, E är en självständig liten kille som kan vara hos både mamma, pappa eller andra. Han är en nöjd kille! Trots att han sover i vårt rum :-). Dock i egen säng.



Sen förstår jag absolut vad du menar med egentid, det behöver ALLA, men i olika grad. Jag har förmodligen inte samma behov av det som du, men vi är ju lika bra mammor för det :-).



Många kramar!

2011-01-19 @ 16:08:15
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: GBP

Jag kan inte hålla med dig mer. Kan få krupp på mammor som inte kan "klippa navelsträngen" och måste låta "bebisen"(som inte är en bebis längre) sova i deras rum. Det här var BRA skrivet:-) Eloge till dig!

2011-01-20 @ 13:59:49
URL: http://healthaboveall.blogg.se/
Postat av: Anni

Även jag nybliven mamma och älskar det du skriver!! Hur gör vi... Jag önskar att vi hade chans till avlastning men vi får allt klara oss själva och egentid till varandra är när hon sover (är rätt avis på dig!!). Hon sover i vårt rum i sin säng eller tillsammans med oss. Min lilla dam ammas helt, jag orkar inte gå upp ur sängen och hämta henne från ett annat rum och avlastning på natten skulle jag kunna få under helgerna med då tar inte damen flaska!! jag längtar efter egentid... efter sömn i flera timmar (hennes sömnrekort är 4 timmar, hon är 3 månader, är inte ett dugg avis på dig med 6 timmar...) önskar att det fanns möjlighet för karln min att ta mer ansvar vad gäller matning men helt omöjligt då damen inte tar flaska!! Några tips på hur man ska få mer energi??

2011-01-22 @ 11:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin