Uppdatering av Sova hela natten & hur det är nu.


Publicerat den: 2011-06-05 [10:59:08]






Ja som ni vet så genomförde vi SHN för exakt 3 veckor sedan och jag har bara ett ord att beskriva detta med:
MAGISKT!!!
Vi påbörjade kura en måndag och Anelia sov sin första hela natt mellan lördagen till söndagen.
Visst har vi haft en del struliga tidiga morgon bla under vargtimmarna 04-06:30 då vi fått sätta igång damsugaren och fått prassla i köket men just nu så sover hon sig igenom även under denna perioden och sover sina 11,5 timmar varje natt.
Tack och lov ruskade jag av mig mångas upphöjda ögonbryn och har en glad liten korv varje morgon :)


Jag avgudar en del av AW tänket.
Kvinnan är engagerad i barnavård och beskriver barnet  0 upp till 16 år på en väldigt fint sätt. Hon menar att man aldrig ska klandra barnet. Att man aldrig ska behöva bita ihop och tänka att saker och ting fixar sig. Utan det är upp till oss föräldrar att försöka skapa goda vanor under vardagen.
Det håller jag med om. Vi är föräldrarna och barnet lär sig av oss och vi av den!

Varför ska man bita ihop och tänka att saker blir bättre när man istället kan njuta fullt ut av småbarnstiden.
Nu har vi en mätt och utsövd liten krabat som upptäcker världen och alltid är GLAD & NÖJD.
Ja - så länge som hon är mätt och utsövd dårå =)


Fördelar med kuren:

- Man bekärftar barnet då det gråter. Lär sig lyssna av barnets signaler. Inte all gråt betyder tröst.
- Följer man kuren helt och hållet så kan man räkna med att barnet sover sin första hela natt redan under tredje kurnatten eller allra senast under uppföljningsveckan vilket Anelia gjorde.
- Barnet lär sig att sova tryggt i sin säng och somna om av sig själv.
- Vi har tagit bort nappen under natten och Anelia kräver den inte heller. På dagen har hon den sällan numera.
- Trodde att detta var propaganda men kan nu GARANTERA att det inte alls är så.
- DETTA FUNGERAR!!!



Nackdelar med kuren:

- Är man en väldigt öm förälder kan det vara svårt när barnet gråter. Många gånger har jag och Pär tittat på varandra med tårar i ögonen men samtidigt varit väl insatta i VARFÖR VI GÖR DETTA.
Läs på och läs på igen- tills ögonen blöder!!!
- Pyssligt att leva ett "inrutat liv" i början. Vi har kört standardmodellen med mattider & sovtider redann är Anelia var väldigt liten, så något inrutat känns det inte alls.
- Många ger upp när det börjar att trassla men så länge man är medveten om att barnet har sina faser och kommer att trassla till det då och då, så kommer de goda nätterna snart igen. Någon dag eller två tar det.
- Nackdelen är också att många lägger sig i och ska tycka och tänka om precis allt.
Hjälp och stackars lilla barn som sover i eget rum alldeles självt...
Jaa, stackars arma barn som sover som en gris och även hennes föräldrar tänker ja då.
Gillar man inte AW tänket så bye bye. Jag gillar en del av det som sagt.
Många som har fördomar om Anna är inte pålästa helt enkelt!!!


Jag är glad att vi genomförde detta och undrar ibland VARFÖR VI INTE GJORDE DET TIDIGARE.
Inser dock att vi inte var pålästa.

Tänk att Anelia för bara några veckor sedan vaknade nätterna igenom för att skrika, sova oroligt och inte kunde somna av sig själv över huvudtaget.

Tack kära Anna och tilla alla eldsjälar som hjälp oss.
Hojta till om ni vill ha hjälp, för nu kan vi det här om sömnen =) hihihi

Kommentarer
Postat av: Åsa - mamma till Tindra

Åh så glad jag blir när jag läser :) Så skönt att hon sover hela nätter nu, det är guld värt det :)

Ni vet ju att ni kan börja tidigare med nästa barn om hon/han inte sover, för nu kan ni det ju!

Jag tror att om vi får flera barn och de inte sover på nätterna så kommer jag läsa på om denna metod och pröva den, för det är ju så många som har lyckats :)

Jag gillar inte heller när andra ska lägga sig i allt och allting, man blir så himla irriterad! Om de skulle sköta sitt skulle det vara bra och inte lägga sig i andras sätt!



Soliga hälsningar härifrån också idag :)



Kramar!

2011-06-05 @ 11:45:32
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Zaynab

Hej Teddy! Tänkte fråga dig, fram till vilken ålder ska man köra den här grejjen? Alltså.. finns det en limit? Min är 10 månader, sover hela natten men i vår säng. I sin säng vaknar hon efter 3-4 timmar och har svårt att somna om. Dessutom vill jag ha henne i min säng ett tag till. Nu i aug tänkte jag sätta deadline och försöka lära henne sova i sitt eget rum. Så.. är det försent? Eller fungerar det ändå? Tänkte isf införskaffa boken :D

2011-06-05 @ 12:27:05
URL: http://www.zaynabsblogg.se
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Underbart att det har gått så bra! Härligt härligt :D Hoppas ni har haft en fin helg annars :D Massa kramar

2011-06-05 @ 17:52:27
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: maja

Gud vilka vackra små ögon hon har <3

2011-06-05 @ 19:34:23
Postat av: Martina

Hej min fina vän!

spännande läsning och skönt att de fungerat så bra för er sånt är guld värt när de små sover hela nätter. Emilia är inte där riktigt än vissa nätter funkar andra inte. får se när hon väljer att sova hela nätter:)



skönt att eran tös inte märkt något av värmen och så än:) Emilia har varit helt annorlunda idag när de varit lite lugnare så trr verkligen värmen tar på våran skutta...men bara kämpa på och ta tagarna som dem kommer och ge henne de hon vill äta:)



pickniken var riktigt härlig och Cornelia tjata haha:P hon trodde att efter vi ätit våran picknik att vi skulle åka vidare på picknik hon förstod inte de där riktigt hihi!



Hoppas ni haft en riktigt härlig dag

kram

2011-06-05 @ 22:54:24
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: tuusse

Hej var gärna med i veckans blogg hos mig :) http://tussex.blogg.se/2011/june/vinnaren-ny-chans.html



Om du inte gillar reklam ber jag om ursäkt!

2011-06-06 @ 10:57:44
URL: http://tussex.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej på dig! Jag fick tipset genom Keenya att du har kört Sova hela natten kuren. Jag har nu gjort min första natt. Jag vill också ha en lugn och harmonisk familj som får sova. Nu ska jag ge mig *** på att lyckas.

Jag har läst boken om och om igen men får inte svaret när man ska börja med uppföljningsveckan? Är det direkt efter dom fyra nätterna?

Vi tog också bort nappen. Men du brukar ge henne den på dagen? Väntade du några dagar innan du gav henne den igen så att hon inte skulle förknippa det med sova? Jag tycker att nappen kan vara bra och ha ibland. Fast det kanske inte behövs sen när han sover så bra och är utivlad och det blir mindre gnäll :)

Första natten gick riktigt bra men ropar inte hurra än! Nej jag tror att den här natten blir jobbigare :)

Kom gärna med tips och råd och lite peppning:)

2011-06-11 @ 16:14:23
URL: http://minbebis.com/blogg/annasdagbok/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin