Dagarna tickar på...


Publicerat den: 2011-03-10 [10:25:26]




Jupp, lite kvar är det innan vi sätter igång på RIKTIGT!
Under tiden ska jag jobba på min ATTITYD, för när vi väl sätter igång kommer det inte finnas tid för att ångra sig och ge upp. Jag ska INTE ge upp.
Nu får det vara nog med dessa upphackade nätter.
Ingen människa och då menar jag INGEN människa klarar sig med lite sömn och att vakna stup i kvarten för att krångla. Allra minst en bäbis som verkligen behöver sova ordentligt för att utvecklas och må bra.


Nej. Jag lyssnar inte på det örat om att en liten TAR SIG den sömnen den behöver.
Tar den sig kanske också den maten som den ska ha?
Kanske kommer hon/han ställa sig i köket och koka en fralla med mat... Vem vet...
En ny blöja kanske?
Eller ett bad?


NEJ.
VI SOM FÖRÄLDRAR ger barnet allt nödvändigt.
Samma sak är det med sömnen.


Bara för att man har små barn är inte det automatiskt
lika med en-halv-zombie-morsa-med-grötig-hjärna.
Nej. Här blir det sömnskola när hon fyller 4 månader.
Det blir Anna Wahlgren i all ära.
Hon har såååå rätt i allt vad det gäller sömn!!!
Tänk så många barn hon kurat över hela världen.
Att en liten somnar TRYGGT och vaknar TRYGGT kan ju inte vara det minsta fel.
Många avskyr henne men då kan de fortsätta bära på ungen hela natten lång och vara halvdöda på dagen. Här kommer det INTE på tal!

Katrin. Z har kört kuren och Ring o sover sina 12 timmar och vaknar med ett stort smile.
Vad kan vara fel i det?


Då säger jag: Vad kan vara rätt i att vakna 50 elva gånger varje natt och göra morgon halv 5 på morgonen?
Det är natt halv 5 och då ska man banne mig sova. Punk slut.


Så nu ska jag fila på hennes schema och läsa boken Sova hela natten.
Mitt mål är att liten ska sova 11-12 timmar/natt, utan avbrott när hon fyller 5 månader.
JAG LOVAR ATT DET BLIR SÅ.

Nu kan jag INTE krångla.
Nu finns det svart på vitt i denna blogg.

Om några veckor ska jag vagna och buffa varje gång hon skarvar.
Jag ska ligga som en soldat utanför hennes rum och bekräfta varje litet ljud som hon ger ifrån sig.
Buff: På natten ska man sova Anelia.
Buff:Det är ingen fara.
Buff: Vi är här utanför och vaktar dig.

Ja just det.
Ramsan.
Den ska tydligen vara guld värd.
I slutet av kuren ska det räcka med att säga ramsan och sedan sover det lilla livet.
Jag ska ramsa också.
Jupp det ska ramsas här hemma.

Hon ska sova.
Sanna mina ord.

Jag kommer att skriva ner ALLT när kuren väl startat.

Nu är det nog pratat om sömn.
Känner att det blivit en massa sådant här på senaste tiden...

Ps: Alla gör som de själva vill. AW passar inte alla helt enkelt. Man ska följa sitt mamma/pappahjärta.

Kommentarer
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Jo men barn behöver verkligen sova. Märker så tydligt med Lovisa att hon mår bättre om hon sover. Vissa dagar sover hon dåligt på dagarna och då är det kinkigt här hemma må jag lova. Men oftast sover hon väldigt bra på nätterna. Bara en matning under natten och den skall vi växa ifrån. Tänkte att det blir bättre när hon får välling sen. Varje morgon vaknar hon glad och jollrar. Jag har kört samma rutin för henne sedan hon var typ 6 veckor och det funkar. Men jag är glad när jag märkte att jag kan nu ändra på den och hon somnar ändå. Hon somnar i olika sängar också :) Nu ska vi bara jobba mer på sovandet under dagen. Har märkt att det är absolut bäst när hon sover i vagnen så det skall vi köra på. Du kommer att klara det galant vännen. Massa kramar från oss!

Ps vissa saker gillar jag med Anna Wahlgren men inte andra, som det att hon inte gillar vacciner. Men jag tror att det viktigaste är att man är konsekvent med barnet och är trygg i sin roll som förälder. Då blir barnet det också. Man skapar sina egna rutiner som passar sitt barn och sin familj.

2011-03-10 @ 13:15:42
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: Fanny

Nja, barns sömn ser helt annorlunda ut än vuxnas. De kan utan problem vakna en gång i timmen eller mer och ändå utvecklas som de ska. Har ni funderat på att ta varannan natt istället? Då får ni ju sova ordentligt en hel natt varannan gång.

2011-03-10 @ 14:41:22
Postat av: Theodora

Fanny: fast ett barn behöver rutiner tycker jag. Jag som förälder sätter dem. Kan andra få ordning på sina barns nätter så kommer vi också kunna. Jag ser ju att hon mår mycket bättre av godnatts sömn än att vakna varje kvart.

Hon själv är ju som en orolig zombie när hon inte sovit bra.

Så det där med att vakna varje timme köper jag tyvärr inte.

Men kanske andra gör och då får dem göra det;)

2011-03-10 @ 16:21:45
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Jessica-Mamma till Melwin

Jag håller helt och fullt med!!!



BARN BEHÖVER RUTINER!!! Se bara på våra Melwin.... Han har sovit kanon sedan han var 4 veckor.. sover från ca 19:30-06:30 varje natt!!! Vi har våra kvällsrutiner, vi byter om till nattkläder ungefär samma tid vare kväll mm och det funkar sååå bra.. Men gör vi INTE det en kväll så bryter HELVETET LÖS!!!! Han vill ha struktur, rutiner och regler.. han trivs bäst så... Barnen mår bäst när dom vet hur det skall vara....



Jag önskar er all lycka till och hoppas verkligen att det går vägen.. Men mycket slit, kämpande och envishet så kommer er sessa sova som en riktig prinsessa snart =) det vet jag !!!



STor kram till dig och du, en sak till!!! Sträck på dig, du är en super morsa som orkar!! Många orkar inte ta striden och allt slit utan ger upp och allt blir svart!!



KRAM till er

2011-03-10 @ 19:38:38
URL: http://jessicafrost.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin