Att lära sitt barn & så första tårtan i sugerpaste.


Publicerat den: 2011-03-18 [19:58:51]


mamma älskar dig så. Mest av allt. ALLTID MIN ÄLSKADE.



Hej hej mina vänner. Idag är det fredag men det vet ni ju redan. Jag skrev att det var FERdag innan. Hade ju sett tokigt ut om jag låtit det stå så, hahaha. Vad är det för dag liksom? Ingen som vet, ingen som vet. . . Vad hade det gjort? Har ju en massa stavfel ändå. Invandrare är jag ju. En riktig sådan också :)


Jag undrar lite över det där med människor och ursprung men mest över hur en människa är mot en annan. Någon dag innan Anelia föddes så skrev jag ett citat i hennes babybok: Var mot andra så som du vill att de är mot dig. Det är nog en av de viktigaste sakerna som man kan lära sitt barn, anser iaf jag.


Att lära sitt barn att det är bättre än andra barn är bara fult. Alla barn är lika mycket värda. Vare sig om barnet har båda föräldrarna tillsammans. Om barnet kommer från Afrika eller om mamman prioriterar sin facebook mer. Barn som barn.

Anelia ska få lära sig att oavsett hur en individ ser ut eller vilken bakgrund den än har så är det mest viktigaste och det mesta ÄKTA att lära känna den riktiga människan som finns. Oavsett bakgrund, klädsmak, djursmak, familjeförhållande eller religion.


Hej, jag kom till Sverige när jag var just 6 år. Jag visste inte ett skit. Bodde i Söderfors. Med en massa svartskallar, precis som jag var och precis som jag är. Ännu. Jag var en vilde som liten. Rymde hemifrån. Hoppade på bostadstak och rökte cigg. Jag älskade pojkar redan då.



Men jag var ett barn. ETT BARN SKA BANNE MIG ALDRIG DÖMAS.
Oavsett hur det har det hemma eller hur föräldrarna än lever.

En av mina bästaste och finaste vänner  kommer från en mycket fattig familj där mamman fått tvätta deras kläder i iskallt vatten året om. Utomhus tvättade kvinnan. Pappan söp och de hade en etta på flera pers. De blev vräkta och ni får inte veta mer...  


Idag är hon en av de starkaste och mest färgstarkaste individerna som jag känner.


Varje gång vi ses så säger hon: Älskade vännen. Hur sällan vi än ses så vet jag ändå att vi kan ta upp ett samtal som om vi aldrig varit ifrån varandra. Jag KÄNNER DIG och vet vart jag har just DIG!  Det kallar jag för ÄKTA VÄNSKAP.

Inte hennes kläder.
Inte hennes hudfärg.
Inte hennes religion.
Inte rasen på hund/katt/fågel/ eller råtta.


Eller hur hennes föräldrar har haft det.
Jag värdesätter HENNE SOM PERSON.



det tycker jag att fler människor i denna galna värld borde lära sig att göra.


Mina närmaste vänner är så olika mig. Och alla tillsammans blir så LIKA. Eftersom de är så fina individer . Ingenting annat borde spela någon roll för Guds skull.





Synd bara att världen kryllar av dömande och egoistiska små idioter. Kanske därför en del av mina närmaste blivit just bekanta eller i värsta fall, sådana som jag inte längre räknar in som något överhuvudtaget. De har varit små bekymmer och är idag ENDAST LUFT SOM JAG inte längre ANDAS IN. . . 







eller ut.



kanske därför.
kanske därför.
kanske...


min älskade lilla gymtjej. Hon är ju helt slut.




Hemmagjord tårtbotten, smet och smörkräm. Tårta gjord på choklad sugerpaste och dekoration gjord på sugerpaste och modelleringspasta. Detta är min första tårta men träning ger ju färdighet.

 

Till Anelias dop så kommer tårtorna att vara i vit och rosa sugerpaste. Tills dess får vi hoppas att jag lärt mig forma blommor och figurer lite bättre utan en massa skarvar som här.





 


Kommentarer
Postat av: maja

För att vara din första tårta så tycker jag du lyckats OTROLIGT bra gumman :) :)



Puss

2011-03-18 @ 20:57:31
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Åsa - mamma till Tindra

Jätte fina ju :)

2011-03-18 @ 21:12:27
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Linda - ndaiL

Vilken fin tårta!

2011-03-18 @ 21:19:08
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Gud så fina tårtor! :) Vad duktig du är gumman!



Ska berätta hur jag har introducerat mat till Lovisa. Jag har gjort lite hur vi har känt att det funkar för oss. Alltså hon fick sina första smakisar redan när hon var 3 månader. Hennes mage klarade det galant. Hon fick inte varje dag i början men sedan ökade vi upp det hela tiden. Nu idag äter hon bra och c:a 3 gånger om dagen. Vi har heller inte gett en smak i veckan utan vi har kört på. Först visste hon inte hur hon skulle göra med tungan men en dag så släppte det bara. Hon gapade glupskt efter mer. Hon gillar bättre grönsaker och gröt. (för den delen rekommenderar jag starkt HIPPs barnmat och deras hemsida. Ekologisk barnmat.) Började först med risgröt och när hon var c:a 4,5 månad gav jag havregröt. Då märkte jag att hon klarar gröten så jag bara blandade den med ersättningen till natten. Blandar till 180ml 5 skopor ersättning och 1 skopa gröt. Och jag tycker det mättar bättre för hon sover längre. Vaknar oftast runt 5-6 för att äta. Om hon vaknar 2-3 försöker jag med nappen och om det absolut inte går så får hon flaskan. Men det blir hela tiden mer sällan och har inte skett på en vecka. Snart skall jag introducera henne till kött också. Nestlé har sådana rätter från 5-6 månader och tänkte testa om ngn vecka när hon är lite över 5 månader. Har också börjat laga egen mat till henne som tycker mycket bättre om än Nestlées plastburks mat. Deras mat som är i plastburkarna är jätte läskiga! När jag matade henne med den så färgade moroten av sig genom haklappen och gick inte bort med vanish i tvättmaskinen. Så helt säkert har de tillsatt färgämnen i det. Kommer aldrig att ge det till henne någon mer. Oj vad långt det blev när jag bara skulle svara angående gröten i ersättningen... :) Massa kramar från oss och vi önskar er en fin fin fredag :)

2011-03-18 @ 21:36:12
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: Angel

jättefina tårtor gumman.

2011-03-19 @ 07:57:19
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: maja

Kloka ord från en mycket klok människa!

Tonight,tonight babe <<<3



Love you

2011-03-19 @ 09:58:42
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej min vackra vän!

Jag håller helt coh fult med dig, ett barn ska aldrig straffas oavsett bakgrund de är riktigt fel. Urch jag tycker de är så jobbigt att se tex alla drabbade i Japan eller dem barn i Afrika och man får se de små barnen:/ De värker i ens hjärta fast de inte är ens egna liksom.

Men de är riktigt kloka ord du vill lära din dotter och de borde alla barn få höra och lära sig!



hihi, alla kläder jag hittat är anntingen ifrån Lindex eller ifrån H&m:D så mycket fint fins de allt i affärerna:D



jaja mensan Emilia sover ännu bredvid oss de går inte att få henne att sova i sin egna säng:( Vet inte alls vad jag ska göra och vist är de mysigt men även små jobbigt. Men får väll se när jag kan få henne att sova där. Jag hoppas snart men inge kul när hon skriker och skriker för hon ger sig verkligen inte heller!



hihi jopp vinet de var riktigt gott:) Är inte så förtjust i vin men igår vart jag riktigt sugen och de var gott smak av svartvinbär, blåbär och vanilj:) mummsigt!



riktigt fin tårta du gjort också duktig du är och den såg riktigt smarrig ut:D



Hoppas du får en fortsatt trevlig helg gumman

kram

2011-03-19 @ 19:20:27
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Jannie

Godmorgon going!

Vad bra skrivet!O helrätt så klart!

Tänk om alla kunde tänka likadant??

Älskar bilderna på Anelia.Så fantastiskt söt

hon är den lilla dockan.

O tårtorna då??Du är ju enastående.Superfina!Verkligen ett proffs-jobb!

TACK snälla du.Jag har försökt att prata med Victor ang bäddningen men han hävdar att hans grejer ska ligga på golvet,så vad gör man??ha ha ha

Älskade älskade ungar vi har!

Hoppas ni får en fantastisk start på veckan finingar!Massa kramar från oss

2011-03-21 @ 06:47:20
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Mamma till William

Godmorgon gumman..Hoppas att du har haft en bättre helg än vad jag har haft.så duktig du är med tårtan till dopet..Det kommer bli perfekt när dagen väl kommer för du är jätte duktig.Vilka färger ska du ha på tårtan när dopet är?

Ha en skön måndag söta.kram kram

2011-03-21 @ 07:59:44
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Mamma till William

Jätte skoj att du gillade mina bilder på min gravida mage :) kan hålla med om att jag klär som gravid :) hihihi..

Ja nu får vi hoppas att allt kommer gå bra denna gång med.

Någon vecka till sen är det kontrollen sen kommer jag kanske skriva om det längre frma i veckorna när man är helt säker..man vill gärna skriva om det men ändå inte.Ha en skön dag.kram kram

2011-03-21 @ 08:03:08
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Cissi

vilken fin tårta, hoppas den smaka ;P

2011-03-21 @ 11:36:56
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin