Sova hela natten- natt 2.


Publicerat den: 2011-05-18 [13:49:49]

Natt två har passerat väldigt bra fram till kl: 04:25- därefter bröt lilla tjejen ihop och jag nära därpå.
Så här såg natten ut för er som följer oss.

19:25 - Lägger ner en leende Anelia i säng. Vi har fått till skrattet till go´nattet. Kort markering och ramsar ut.

20:10- Jämrar sig men tystnar av sig själv.

22:10- Jämrar sig men tystnar av sig själv.

00:48- Gråter kort. Ramsar lungt x 4. Tystnar omedelbart. Kanske borde jag avvaktat med ramsan?

01:54- Snyftar. Bekräftar med ramsan x 1. Tystnar omedelbart.

02:36- Gnyr och tystnar av sig själv.

04:25- Gråter. Jag avvaktar och drar ramsan därpå när gråten inte tystnar.
Anelia slutar inte att gråta. Det stegras istället.
Jag går in- lägger till rätta. Buffar ca 12 min. Vid en lugn stund görs en kort markering och ramsan ut.
Anelia sätter  igång på nytt.
Samma procedur x ?????
04:57- Pappa Pär tömmer diskmaskinen. Anelia slutar inte gråta.
05:16- Upprörd tjej trots mycket buffning och en del ramsor.
05:30- Mozart sätts på. Hon är tyst under musikstunden. Snyftar men lugnar sig.
När musiken tystnar i takt med henne sätter hon igång igen.
05:55- Tillrättaläggande. Buffning och ramsa ut vid tystnad.
Anelia sätter igång på nytt.
Jag sätter igång dammsugaren.
Anelia tystnar.
06:02- Dammsugaren stängs av.
Anelia snyftar men somnar på nytt.

06:54- GLAD GODMORGON. Hon är sååå glad av att se mig :)

Kommer svara på era kommentarer senare denna veckan.
Just nu är jag sååå trööt att det finns inte ....zzzzz.
Vi har alla lurarna inomhus just nu och då passar jag på att slagga jag med.
Så gott det går.

På återseende.

Ps: Ja just det. Jag måste ju svara på era frågor också.

1. Ramsan
under natten som jag drar är: Godnatt, godnatt, sov så gott x 4. Den kan dras i olika tonarter beroende på hur gråten låter. När det är tyst och innan hon somnar drar jag samma ramsa fast i lugnande ton- just som en bekräftelse på att: Just så sover man när det är natt.

2. Solfjäder är då jag lägger mina händer bredvid varandra och breder ut dem. Därefter placeras dem över barnets rygg. Hon känner helt enkelt att jag håller i henne. Tassmetoden som grundar sig på samma princip bygger äver på det här. Tassmetoden kommer från djurens värld där honorna lägger en tass på sitt upprörda lilla barn för att lugna och markera.

Kommentarer
Postat av: Kristiina- mamma till Lovisa

Jag håller tummar och tår för er. Men det kommer att gå så bra så. Massa kramar från oss!

2011-05-18 @ 19:53:32
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: 6 barns mamma!

Jag har följt era tappra försök med att försöka "lära" er dotter att sova! Du lägger ner mycket tid och energi. Tror tyvärr inte på att "lära" ett så litet barn något....bara vara utan napp nattetid??? men på dagen går bra??? Herregud säger jag....ett så litet barn har ju inte förmåga att förstå det! Nä ner med henne i sängen hos er, där hon kan känna trygghet, närhet och värme från sina föräldrar, då behöver ni inte ens kliva upp för att peta in nappen. Ja det är mina åsikter och jag säger inte att de är de rätta. Lycka till

2011-05-18 @ 21:02:15
Postat av: Theodora

6 barnsmamman: Ja du om det vore så väl. Vi går på knäna här hemma av alla möjliga försök. Sova i våran säng vill hon inte. Hon bökar och gnölar. Sedan är hon magsovare och larmet kan vi ju inte ha i sängen.

Vi tror på detta och vill att hon ska känna sig trygg i sin däng och även då hon vaknar upp nattetid. Sova gott behöver ju alla.

Varför fortsätta med 511 uppvak per natt när msn iaf kan göra ett ärligt försök till att få henne att sova gott!

2011-05-18 @ 22:12:30
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Theodora

6 barnsmamman: Ja du om det vore så väl. Vi går på knäna här hemma av alla möjliga försök. Sova i våran säng vill hon inte. Hon bökar och gnölar. Sedan är hon magsovare och larmet kan vi ju inte ha i sängen.

Vi tror på detta och vill att hon ska känna sig trygg i sin däng och även då hon vaknar upp nattetid. Sova gott behöver ju alla.

Varför fortsätta med 511 uppvak per natt när msn iaf kan göra ett ärligt försök till att få henne att sova gott!

2011-05-18 @ 22:13:52
URL: http://caitlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin