Föräldrarskap. Om livets början. Livets fortsättning.


Publicerat den: 2011-10-22 [21:56:42]

Innan vi blev föräldrar kretsade våra liv runt oss själva.

Vi kom och gick som vi ville.
Vi reste omkring helt oplanerat.
Vi köpte ofantligt mycket leksaker och godis till hunden.


Barn var något som våra vänner kånkade omkring på.
Något som alla andra hade.
Något som vi längtade efter men inte önskade oss än på ett bra tag.

Vi var inte redo.
Och blev aldrig redo för den delen.



Hur kan man bli redo för något som man inte har en aning om?
Längta, önska och vilja
JA!
Fundera på hur
ett framtida barn kommer att se ut- JA!
Hur ett framtida barn kommer att vara- JA! 


Dess personlighet.
Om den kommer att ha lockigt hår eller stora fötter. Pluttnäsa eller stora ögon.

Men redo?... Nej, inte jag inte.

 


Sedan kom hon och världen blev aldrig mer den samma.




Detta kommer verkligen från mitt hjärta.
Det är mina tankar kring min roll som mamma och hur jag Theodora har utvecklats och berikats den dagen som jag fick äran att bli mamma.

Kärleken till ett barn kan man aldrig i förtid leva sig in i.



Man kan inte heller veta hur det känns att vaka över ett sjukt barn.
Hur hjärtat brister
när de lilla hostar eller hur tårarna aldrig vill ta slut när ens skatt har ont.
Jag visste inte heller att jag kunde hålla andan så pass länge under en läkarundersökning.
Utandningen kom när läkaren nickar med sitt huvud och säger att allt är som det ska…




Innan vi fick Anelia hade jag ingen aning om hur tröttande ofrivilligt sömnlösa nätter kunde kännas.
Jag visste inte hur det var att inte kunna gå till närbutiken utan att tänka på att den lilla också måste ha sin jacka, varma strumpisar, mössa, vantar, halsduk, åkpåse, vagnen tas ut från källaren and so on.



Med den lilla medför vardagen mycket lek.
Mycket aktivitet.
Mycket blöjbyten.
Matningar.
Sovstunder.
Planering helt och hållet.



Det är mysigt.
Absolut.
Men inte alls, enbart detta rosaskimrande.
Det är inte enbart ett stort gosande och MYSANDE.



Föräldrarskap har sina stunder.
Sina ups and downs.




Ibland kan jag bli helt tokig av allt gnäll och utbrott.
Jag kan bli nollställd av att den gulliga jäntan med smilegropar kan le åt mig ena minuten och slänga sig i golvet den andra.
Hon SKA upp och stå fastän hon inte kan än och i nästa sekund ska hon sätta sig ner.
För att sedan vilja upp igen. I någon timme ungefär håller det på.
Sedan leks det lite och så var det dags igen.
Men inte mig emot.





Ett förälrarskap är inte rosa skimrande små fluffmoln som jag och min dotter trippar omkring på.
Vi dansar inte på mjuka moln hela dagen lång.




Föräldrarskap för mig är just det jag och Anelia får ut av varandra.
Jag har FÅTT ÄRAN att få bli hennes mamma.
Hon har GIVIT MIG äran och glädjen av att få följa hennes start i livet.



Hennes utveckling.
Hennes barndom och förhoppningsvis hennes ungdom och vuxenliv.



Jag har fått denna äran och det vill jag aldrig vara utan.
Hur kämpigt den än må vara ibland.




Anelia har mig som sin mamma och Pär som sin pappa.
Vi är hennes hjälpredor i livet.



I början som hennes altiallo.
Därefter som hennes händer och fötter.



Sedan som guide genom förskola och skola.
Vi är de som torkar tårar.
Som lyssnar.
Som ger goda råd och beskyddar.
Vi är de som mäktar med trotsåldern, tonåren och alla nya erfarenheter som livet kommer bjuda på.



Vi är samtidigt de som förhoppningsvis lär henne värdet av vardagen.
Värdet av pengar, god vänskap och livets glädje och motgångar.



Jag vet att våran dotter kommer att falla för att sedan kravla sig upp under sitt liv.
Det måste hon.
För att lära sig.
Precis som fallen hennes ostabila små ben medför just nu.



Hon ramlar.
Dunkar huvudet och sedan försöker igen.

 

Sådant är då livet.




Man faller.
Slår sig.
Får ont.
Man torkar tårar.
Man pratar.
Kramas och försöker på nytt.

 

Livet är en dyrbar erfarenhet.


 

Anelia vår älskade dotter.
Sedan du kom blev vårt liv aldrig mer det samma.
Men det liv vi lever nu vill vi aldrig någonsin byta bort.
Du har lärt oss och lär oss så mycket.
Du har lärt oss gränslös, ovillkorlig, fantastisk och makalös kärlek.
Vi kommer aldrig kräva något av dig.
Vi kommer att vara där för dig älskade.





Men du kommer att få stå på egna ben när vi anser att det är dags.
Egen erfarenhet kan aldrig köpas.
Endast upplevas.


Vi älskar dig.

 

 


Kommentarer
Postat av: Maja

Du skriver så fantastisk vackert. Jag blir rörd! Puss puss

2011-10-23 @ 10:17:09
Postat av: Sanna, Ett Nästintill Tvillingliv!

Du träffade mig i hjärtat av det du skrev. Precis så känner även jag det för våra barn. Otroligt fint sagt.



Kramar

2011-10-23 @ 16:33:07
URL: http://prinsessevelis.blogspot.com/
Postat av: Stina

Du skrivet så fint och bra! Tack för kommentaren. Elise har inte reagerat på tandsprickning enu. Ha en bra vecka. Kram

2011-10-23 @ 20:03:25
URL: http://www.buddhas5.wordpress.com
Postat av: Kristin

Hej :)

Jag heter Kristin och är 19 år, jag hittade din blogg då jag googlade "Barnmorska stundent" hihi. Jag har sedan så långt jag kan minnas haft drömmen att få jobba som barnmorska, och ska till våren börja min sjuksköterskeutbildning. Skulle du kunna tänka dig svara på några frågor? :) Isf får du gärna maila mig!



Mvh

2011-10-23 @ 22:12:39
Postat av: Johanna

Så vackert! Önskar dig med en fin start på veckan ;) Du tränar på läser jag, går det bra? Massa kramar till dig

2011-10-23 @ 22:56:08
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Kristiina - preggot för andra gången

Sötnos du är en mycket klok kvinna! Hur ofta tänker jag inte på just det att de små kommer och måste falla och göra illa sig för att växa. Det gör så ont i mig och jag kan känna ångest över det. Jag hoppas bara att hon skall inte behöva genomlida det jag gjorde i barndomen. Och det tror jag inte för jag har skapat bättre förutsättningar. Men ont gör det i mammahjärtat att tänka på hur det kommer att finnas folk som gör henne illa.

Clara hade urinvägsinfektion och hon mår bättre nu med antibiotika :) Massa kramar till er sötnosar!

2011-10-23 @ 23:06:17
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: Martina

hej gumman!



så vackert och fint du skriver nästan så man blir tårögd:) ja de är mycket känslor som finns inom en när man blir gravid och när man får sin lilla bebis, och allt som händer runt omkring!



gud va mysigt att promenera vid havet inte ett dug avundsjuk:P



jag bakade tårtor till Emilia, vi firade nämligen henne i helgen med släkten på min pappas sida och sen med svärföräldrarna, de var enda helgen de passa mina svärföräldrar och sen ska vi fira henne som familj, med min mamma och grannarna på Fredag:)



Hoppas ni får de underbar denna Måndag och en mysig vecka:)

kram

2011-10-24 @ 09:11:47
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja,ha ha. Satte henne på plats. Jag vägrar stå där och bli trampad på. Tänk om man kunde vara lika ärlig alltid? Ha ha. Detsamma gäller det att stanna upp och tänka:

Hoppsan hur fan hamnade jag här?

Hoppas att din dag varit fin? Vad var det som hände med spisen?? Kram om

2011-10-24 @ 22:25:58
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej gumman!



JO de är alltid skönt coh kul att ha en massa inplanerat men som sagt inte allt på en och samma dag så de känns bra dagarna flytter på lite mer då:)



hihi jo varken min morfar, farmor eller farfar är gamla :) så skönt att ha dem här i livet!



har ni för härliga planer för veckan?



kram och sköt om er

2011-10-25 @ 11:16:28
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Så sant så sant. Visst är det så.



sv: Till Sverige försöker vi att åka i alla fall en gång om året. Men jag skulle vilja åka hem en jul för att visa ungarna. Men men nån gång kanske...



Hälsningar

Yohanna

2011-10-25 @ 19:22:34
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Hejsan o tack!

Vilken fin blogg du har =)

Fint skrivet med..



Jo vi har ett spöke här hemma.. eller det är nog en skyddsängel, en äldre vet vi iaf att det är och en nära släkting..

Så antar nästan att det är min morfar som spökar, han dog nämligen på denna gården.. Så mest troligt kanske..



Vad har ni för ett spöke då?

Ha en underbar dag!

2011-10-26 @ 09:32:40
URL: http://fotolaiza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin