Lugnande frågor & svar innan avresa.


Publicerat den: 2007-06-04 [13:28:41]


image206Hur stora är riskerna att det händer något med flygplanet under en flygresa?
Du måste flyga dygnet runt i 86 år för att det ska bli hög sannolikhet att det ska hända något livshotande statistiskt sett.

Har det hänt olyckor på grund av turbulens?
Nej, inga flygplan har förolyckats till följd av turbulens. Däremot har människor som inte varit fastspända skadat sig. 

Hur stor chans är det att flygplanet helt enkelt stannar upp i luften och faller till marken?
Enda möjligheten till att ett flygplan stannar upp och faller är om luftbärigheten "försvinner" under vingarna. Det kallas på fackspråk för att flygplanet går in i "stall" (engelska). Långt innan det är någon fara, varnas piloterna för detta och kan korrigera flygplanets attityd i luften.
Detta skulle teoretiskt kunna inträffa vid start om flygplanet stiger så brant att bärigheten försvinner. I praktiken skulle flygplanet då i princip stiga som en raket, vilket man naturligtvis inte gör.
Sannolikheten för att ett flygplan skulle stanna upp och falla till marken är med dagens utrustning och utbildning av piloter lika med noll.

Hur stor är risken att man förolyckas i en flygplanskrasch?
Enligt en amerikansk undersökning är risken i medeltal 1:11 miljoner. Flyger man reguljärt varje dag i USA med något av de stora flygbolagen kan man räkna med att hålla på i mer än 29 000 år innan man möter döden i ett haveri. 


Jag är LIVRÄDD för starten eftersom jag känner av accelerationen mycket. Vad kan jag göra för att bli mindre rädd?
Det är viktigt att du tänker på att accelerationen är en naturlig del av starten. Med hjälp av den snabba accelerationen får flygplanet lyftkraft och kan accelerera upp i lufthavet utan problem. 

Jag är fruktansvärt rädd att få en blackout på planet att börja skrika och gråta, finns det lugnande medicin ombord ifall något sådant skulle inträffa?
Nej, det finns ingen lugnande medicin ombord. Det är bättre att du försöker gå till botten med din flygrädsla istället innan du flyger. Detta handlar mycket om psykologi. Det betyder att du måste ta hjälp av en professionell terapeut i första hand.


Hahahaha - pinsamt värre. Gode Gud - låt mig inte hamna i en sådan sits.

Källa: http://www.flygtrygg.nu/

Kommentarer
Postat av: Ahnna

Tänker på skällskapsresan , Stig-helmer är också flygrädd. _jag är inte rädd jag kan flyga./Ahnna

2007-06-04 @ 18:48:18
Postat av: Anonym

alltså gud vad kul;
jag gick in på "står snart brud", och det visar sig att hennes numera man är en kompis till min fredrik!
häftigt=)

2007-06-04 @ 19:50:28
URL: http://evelinastrand.blogg.se
Postat av: Anonym

Ahnna: Stig Helmer kan nog också vara till hjälp tror jag:) 1 filmen är ju bäst:)

2007-06-04 @ 20:43:39
URL: http://caitlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin