Bör en mördare få en andra chans?


Publicerat den: 2007-12-03 [22:27:28]

image795
Fakta: Åmselemorden

Natten till den 3 juli 1988 dödade Juha Valjakkala tre personer på kyrkogården i Åmsele.

Sten Nilsson och hans 15-årige son Fredrick hade gått ut för att hämta den cykel som stulits utanför deras hus av ett ungt par. Mamman Ewa Nilsson dödades sedan hon gått ut för att leta efter mannen och sonen.

De tre hittades på morgonen och en veckolång jakt genom hela Sverige på Valjakkala och hans dåvarande flickvän inleddes. De båda greps på ett tåg i Danmark.

I februari 1989 dömdes Juha Valjakkala till livstids fängelse för morden. Flickvännen dömdes till två års fängelse för medhjälp till misshandel.

Sedan hovrätten fastställt domarna överlämnades de båda finländska ungdomarna till Finland för att avtjäna sina straff.

TT

Ja men så skoj att en mördare både får ha en ordnad bostad, arbete och ekonomi.
Det är ju bättre en oss "vanliga" människor. Jag undrar bara vilket dumhuvud skulle vilja anställa en mördare?
Men å andra sidan så får ju mördare läsa till doktorer och dyl. Farbror doktor kan alltså vara en mördare. Skönt att veta vad mitt barn kan vara utsatt för i framtiden. Väldigt skönt.
Bör en mördare få en andra chans?
Han mördade ju inte bara en eller två gånger utan tre.
Vad tycker ni om detta då?
Jag tycker att det suger kuk.

Kommentarer
Postat av: Angel

Åh så frusterande,man blir ju arg,läst om honom tror d står nåt om han i min bok svensk maffia men är INTE säker. Men det är ju sjukt. Nästan så jag hoppas jag fåtr mitt ex som är läkare till läkare för mitt barn i framtiden då jag vet att han inte är straffad hahaha. Åvarför skall dom få fixat boende,jobb och ekonomi?Hallå,efter ett sånt brutalt mord dessutom?Nej nu är jag arg.Sverige är ett för snällt land.

2007-12-04 @ 09:34:18
URL: http://angelsmode.blogspot.com
Postat av: Maja

Jag var på ett läger i Åmsele just efter det där hänt och minns vilken enorm skräck det spred och vilka historier det gick om detta. Självklart har vi väl alla rätt till en andra chans. Men jag undrar varför han fått det? Det kan ju inte vara för att han skött sig eftersom han rymt minst tre gånger och nyligt dessutom. Tyvärr vet jag också vad som händer i fängelser och vilka kontakter som skapas. Sverige, ja Sverige... rättskiparelandet *suck* Sociala är väl bra, men det utnyttjas alltför ofta. T.ex. en sak som dagstidning är tänkt som standard, men det är sånt jag väljer bort eftersom jag anser att jag inte har råd. men inte går jag och ber om pengar ändå... *grrrrrr*

2007-12-04 @ 10:37:32
URL: http://missmor.blogg.se
Postat av: Evamy

Självklart! Var bara sockret som tog tid att smälta.. annars gick det rätt fort!

2007-12-04 @ 16:31:48
URL: http://evamys.blogg.se
Postat av: Evelina

ne det är är knäppt! hade det varit i usa hade han fasen fått dödsstraff! livstids fängelse borde verkligen betyda just det. Det måste ju verkligen straffa sig när man mördar någon!?

Hoppas du mår bra gumman!
kramar

2007-12-04 @ 17:28:58
URL: http://evelinastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin