UPP TILL KAMP!!!


Publicerat den: 2010-11-15 [20:48:01]

Nu är det så komiskt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.
Gråta tänker jag inte göra dock. Men jag mår dåligt över att detta drabbar och kommer att drabba kvinnor i ännu större grad om vi inte strider för detta ordentligt.
Havandeskapspengarna är ÄNNU EN GÅNG NEKADE.

Jag vet inte vad jag kan göra själv mer än alla utförliga dokument och alla utförliga samtal som Försäkringskassan har fått ta del av. Att kontakta ombudsman och strida i rätten kostar mycket pengar.
Men att skriva till tidningen kostar ingenting.
Sedan är det absolut inte säkert att de kommer att uppmärksamma detta över huvudtaget men jag hoppas de enser det bisara och absurta i det hela.
Nu är det även dags att dela med mig av mitt senaste dokument.
Hoppas ni vill läsa hela dokumentet för att förstå min frustation.
Jag går ut med detta på bloggen som en sista utväg till att göra folk uppmärksamma på hur falskt och olagligt Försäkringskassan arbetar.
Men att bli nekad sina rättigheter och bli behandlad på detta vis är rent ut sagt absurt, olagligt och extremt fult.
Jag går även ut med detta för att göra mitt bästa att andra inte drabbas lika hårt.
Men även försöka undvika att drabbas av det på nytt.... om vi får äran att skaffa fler barn.

Ps: Om det framkommer något i mitt brev som inte passar in att publiceras på bloggen så hojta till under kommentarer så tar jag med det samma bort det.



Mitt personliga brev till GP.

Hejsan.

 

Jag skriver till er i syfte med att ÄNNU EN GÅNG försöka uppmärksamma ett fall hos Försäkringskassan ang. havandeskapspenning som blir mer och mer absurt ju fler gånger det nekas. Jag anser att det är viktigt att uppmärksamma det här eftersom många kvinnor kan komma att hamna i min situation om detta lämnas åt sidan och glöms bort.

 

Kort och gott så är jag en fullt arbetande barnmorska på en högt belastad förlossningsavdelning som har blivit nekad havandeskapspenning fullt ut. FK anser inte att jag ens är berättigad 50 % HP.

Jag gick vidare med en överklagan genom ett till brev där min arbetssituation beskrevs utförligt och noggrant. Arbetsmiljölagen 2007:05 och Lagen om allmän försäkring (1962:381) lyftes fram.
Jag lyfte fram FK egna punkter om rättigheten till HP.

Ännu en gång har jag blivit NEKAD HP.

 

Enligt FK har en gravid rättighet till HP ifall dennes arbetsförmåga är nedsatt med minst ¼. Rätten till HP är då arbetsuppgifterna innebär fysisk ansträngning utöver det vanliga.

ENLIGT FK ANSES LYFT KRING 20 KG som fysiskt ansträngande och vid lägre vikter tar FK hänsyn till om den arbetande kvinnan står eller går mycket och om hon arbetar i en obekväm arbetsställning.

 

Jag har i ett fyra sidigt dataskrivet brev till FK beskrivit min arbetssituation där det framgår att som barnmorska på förlossningen och BB så förekommer det ofta att vi ensamma får lyfta den gravida/födande kvinnan under en förlossning. Att arbetssituationen oftast leder till att jag som barnmorska INTE kan vänta på förstärkning utan får lyfta själv. Det framgår även i mitt brev att dessa kvinnor sedan länge passerar 20 kg gränsen. . . (redan här brister FK egna punkter och regler).

Jag har i detta brev beskrivit om hur ofta det kan uppstå akuta situationer som kräver min fulla rörlighet – något jag inte har i graviditetsmånad 8 eller 9. Det framgår i mitt brev om alla obekväma och ensidiga arbetsställningar, om alla tunga lyft – något som FK ENLIGT SIG SJÄLVA SKA TA HÄNSYN till när det kommer till HP.

Det framgår klart och tydligt även på deras hemsida.

 

FK SKA ÄVEN TA HÄNSYN till om jag kan bli omplacerad på mitt arbete.

Min arbetsgivare har bifogat ett personligt brev där det framkommer att jag INTE KAN BLI OMPLACERAD.

FK har även haft personlig kontakt med min arbetsgivare både skriftligt och muntligt.

Min arbetsgivare har själv beskrivit alla tunga lyft som ofta förekommer och hur fysiskt påfrestande arbetet är.

Min arbetsgivare har beskrivit att arbetsuppgifterna INTE GÅR ATT FÖRÄNDRA så att jag kan utföra dem under dagen, vilket med det samma sätter ned min arbetsförmåga med minst ¼.

FK exakta ord vid överklagans nekande till HP är dessa:

 

Försäkringskassans samlade bedömning av de uppgifter som framkommit är att dina arbetsuppgifter inte är att jämställa med de fysiskt krävande arbetsuppgifter som grundat rätt till havandeskapspenning. Det är Försäkringskassans uppfattning att de allra flesta av dina arbetsuppgifter som barnmorska INTE innebär tunga lyft av patienter. Därmed anser Försäkringskassan inte att de förekommer i en sådan omfattning att de, tillsammans med dina övriga arbetsuppgifter, innebär att ditt arbete kan ses som så fysiskt ansträngande att det ger

rätt till havandeskapspenning”.

 

VA????

 

 

Enligt FK har jag även rätt till HP om jag har ett arbete som JAG INTE FÅR UTFÖRA PGA RISKERNA I ARBETSMILJÖN.

I mitt brev framkommer det klart och tydligt ännu en gång om tunga och snabba lyft SOM UTFÖRS SJÄLVSTÄNDIGT – detta är en RISK. Jag har även lyft fram att det inte enbart är en fara för mig som barnmorska utan jag utsätter mina födande patienter i fara då jag INTE KAN UTFÖRA MITT ARBETE KORREKT.

Risker i arbetsmiljön är även att kvinnorna kan sparkas och ramla vilket kräver min fulla arbetsförmåga. NÅGOT JAG INTE HAR.

 

Det brister STORT i FK beslut redan från början.

Deras beslut är först och främst olaglig.

De grundar sitt beslut att neka mig HP genom att anse att jag först och främst INTE LYFTER TUNGT.



De grundar även sitt beslut genom att anse att jag INTE HAR ETT FYSISKT KRÄVANDE ARBETE MED MYCKET STÅENDE, GÅENDE OCH OBEKVÄMA ARBETSSTÄLLNINGAR.




Jag undrar hur detta kommer sig?

Hur kan FK grunda sitt beslut på detta viset när det framgår klart och tydligt om alla lyft och arbetets fysiska belastning?

Vad är det FK inte förstår?

De kan inte få ett mer utförligt brev eller beskrivning av vare sig mig eller min arbetsledare.

 

Kan det bli mer tydligt med mitt personliga brev där lagen kopplas till fallet och där även FK egna punkter lyfts fram?

Kan det bli mer tydligt med brev och personlig kontakt med min arbetsgivare?

Varför existerar HP över huvudtaget?

FK följer ju inte ens sina egna punkter och regler.




Det mest komiska i det hela är att FK beskriver min arbetssituation och min arbetsgivares exakta ord. De lyfter fram sina punkter och vilka rättigheter jag som sökande har – men ändå nekar mig HP.

 

Under mitt senaste samtal med FK vilket ägde rum efter senaste nekande av HP fanns ingen riktig motivation till varför och hur det kan komma sig att jag ännu en gång blivit totalt nekad HP.

Detta är absurt.

Jag anser detta som olagligt.

 

 

 

[Det hör egentligen inte till men jag har även i mitt brev lyft fram att förlossningen var nära att starta redan under tidig graviditet just pga. Belastningen, de tunga lyften och arbetssituationen. Jag var inlagd på sjukhus under min semester i Bulgarien och fick flyga hem med hjälp av SOS Norden. Jag var även inlagd på sjukhus i Sverige pga detta med strikt sängläge. 

Jag är väl medveten om att FK INTE KAN GRUNDA HP på detta och att jag då kan bli sjukskriven istället. Jag vill dock lyfta fram detta som en parantes.]

 

 

Nu ska jag föda om exakt en månad men vill ändå strida för mina rättigheter.

Jag vill lyfta fram FK rolettspel med människors liv och anser att det är viktigt att detta uppmärksammas ÄNNU EN GÅNG.

Om sådana fall inte uppmärksammas tillräckligt kommer reglerna stramas åt ännu mer och fler kvinnor kommer att drabbas av deras felaktiga beslut som totalt saknar motivering.

Höggravid eller inte. Jag vill kämpa för detta.

 

Ps: Jag bifogar min överklagan till er för att se brevets utförliga text och hur lagen är grundad.

 Mvh Theodora Ödåsen.

 




Kommentarer
Postat av: Åsa

Go girl :) bra att du tar tag i detta!

Konstigt hur det kan vara sådär annorlunda där hos er i Sverige än hos oss här i Finland, det är sjukt egentligen hur det får vara sådär...:S



Lycka till!



Kramar

2010-11-15 @ 22:16:40
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Sanne - mamma till lykke

Hoppas verkligen det löser sig för dig. Jag tycker att du ska försöka orka med det, för du har ju rätt..



Ja ellerhur.. jag förstår inte det heller :( kram

2010-11-15 @ 22:51:34
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Angel

bra där gumman håller tummarna för att det kommer med,men det blir nog förkortat tyvärr ;)

2010-11-16 @ 07:22:40
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Cissi

Det är helt sjukt :(

Jätte bra skrivet och jag hoppas det kommer ut!!!



Kram

2010-11-16 @ 07:33:59
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Helena

Det är bra skrivet men alldeles för långt. Försök få fram det viktigaste med mindre antal ord. De kan lätt tröttna innan de når slutet. Det är bättre att du kortar ner det än att det sker av någon annan.

2010-11-16 @ 07:46:31
Postat av: Saannis - 2barnsmamma inom 1år

Tycker det är strongt att du delar med dig detta brev och att du verkligen inte ger upp kampen om att bli berättigad HP. Man undra hur FK kan sitta på kontoret och därigenom besluta om man är berättigad eller nekad och att de inte ens har varit ute på arbetsplatsen. Tror faktiskt att hade de besökt arbetsplatserna hade det nog gett dem kanske en annan uppfattning om andra människors arbete. Men tydligen så älskar väl FK att vara hatad av de flesta här i Sverige, så länge de själva inte bli drabbade??



Håller tummarna för att du lyckas få igenom det! Kramar

2010-11-16 @ 08:01:31
URL: http://www.metrobloggen.se/saanniscarlos3
Postat av: teddy

Helena: De får jätte gärna korta ner det på GP i så fall. Nu har jag suttir med detta så många gånger att jag blir helt mat¨.

Vill de ha med det i tidningen får de korta ner det.

2010-11-16 @ 09:55:26
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag blir förvånad över hur olika de bedömer på försäkringskassan.

Jag fick hel havandeskapspenning och gick hemma mina två sista månader med första barnet. Inget snack om saken där. Jobbade på Flextronics (industrijobb).

Läste i tidningen härom veckan att en kvinna från länet jag bor i inte fått havandeskapspenning trots att hon väntar tvillingar och inte ens kan sitta och jobba för hon når inte fram med sina armar då skrivbordet tar emot.

Hoppas att det löser sig.

Lycka till !

2010-11-16 @ 10:14:57
URL: http://perfectbynature.blogg.se/
Postat av: Sanne - mamma till lykke

Godmorgon på dig och magen.

Tack så mycket. Jättefint väder här med så det blir nog en promenad i em sen.



Lycka till hos läkaren nu. kram

2010-11-16 @ 10:26:40
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Sophie



Detta gör mig ledsen.. tycker som jag påpekat innan

att det är FÖRJÄVLIGT!! Du ska kämpa med att förlösa

andras bebisar men när det är dig själv det gäller ska du minsann inte få nån hjälp! En sån hjälpsam

och fin person som du!! Skamligt!!



BRA skrivet!! Och hoppas du kan få det du förtjänar

på ett eller annat sätt..



Styrkekram till dig vännen!

2010-11-16 @ 10:48:44
URL: http://liveharddieyoung.blogg.se/
Postat av: Mamma till William

Godmorgon hjärtat...Helt sjukt vad det ska vara svårt att få den rättigheten att gå i genom.Jag hade inga problem när jag sökte men nu har jag hört med andra arbetskamrater som ska ha barn har blivit nekade och fått igenom det strax innan de ska föda..Helt sjukt vad de inte har medkänsla vad är det för jävla människor som sitter på sån makt och vill inte göra det rätt för andra som har problem.Man söker hp för man inte kan jobba in i det sista för man behöver vilan innan den stora jobbet som kommer ta på kraftern o all vila behövs till det..Helt sjukt är det och skicka in detta i en tidning och ge dig inte för du är inte ensam men inte många som vågar att hjälpa till....Hoppas att allt är bra med dig denna morgon och allt är bra med prinsessan i magen.Ha en skön tisdag.kram kram kram

2010-11-16 @ 11:39:11
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Linda - ndaiL

Hoppas att Gp publicerar det!

2010-11-16 @ 11:42:48
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej vännen min!

De är fan helt sjukt hur de kan behandla en människa sådär. Man kan undra vad de är för människor igentligen som jobbar på fk. blir riktigt förbannad blir jag.

Du är stark vännen, stå på dig och jag hoppas att dem kommer fatta. Sjukt när dem ändå varit uppe i domstolen ett par gånger för att dem nekat gravida.



Hoppas ni mår bra du och magen

kram

2010-11-16 @ 13:12:48
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: britta Bloggar

heja dig!!

2010-11-16 @ 14:52:19
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Emma

GO TEDDY GO!

Vilka jävla inkompetenta SVIN dom är! Man blir riktigt orolig när man läser hur de kan behandla dig och alla andra kvinnor såhär.... KÄMPA PÅ!!!

Kram

2010-11-16 @ 15:09:03
URL: http://www.emzyz.blogspot.com
Postat av: maja

Det är ju förfärligt att de kan med att ens bete sig som de gör.

FY!



Du är stark som kämpar vidare med detta hjärtat!



All kärlek till di

2010-11-16 @ 15:24:27
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Jag förstår mig inte på detta, varför har de inte ett enhetligt system för alla? Jag känner en tjej som jobbar i butik och hon fick hp vecka 32.... helt normal graviditet, inga som helst komplikationer... Jag menar barnmorskeyrket måste väl andå klassas som tyngre med tanke på det du beskriver samt megastort ansvar och stress, svårt att gå ifrån för andhämtning, påfyllning med mat och dryck. Kan inte begripa varför de behandlar dig såhär illa och FEL... ja, jag är förbannad över dessa orättvisor, punkt.

2010-11-16 @ 16:40:25
Postat av: 19åriga Fru Sofia - Nu även mamma

Helt otroligt att detta ens ska få förekomma år 2010. Oerhört starkt och modigt av dig att försöka driva detta vidare!



kram

2010-11-16 @ 16:49:11
URL: http://frusofia.blogg.se/
Postat av: fine

jättebra Teddy! Du kan även rikta dig till långa medier med längre pressläggning, som mamma/barn tidningar. Så många som möjligt för att få ut budskapet om vilka hemskheter försäkringskassan sysslar med.. suck!!



styrketankar sänder jag dig!

2010-11-16 @ 21:25:26
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Mira

Hoppas det ordnar sig för dig! Jag fick höra att det var svårt att få havandeskapspenning. Jag jobbar på förskola och det räknas inte som tungt nog. Jag fick havandeskapspenning enbart p.g.a att jag hade blödningar som kom när jag ansträngde mig och att jag hade ryggproblem. (Hade foglossning i både främre och bakre fogen, men det hade inte räckt)

Tycker det är helt sjukt system, vet många som struntar i att söka för de är så säkra på avslag. Min kollega som knappt kunde gå p.g.a foglossninng blev sjukskriven istället osv..



Håller iallafall tummarna att det ordnar sig för dig, och bra att du skriver om det!

Kram Mira

2010-11-16 @ 22:47:33
URL: http://mirandalux.blogspot.com
Postat av: Johanna

DETTA ÄR JU SANSLÖST! Är dom tokiga? Är det ett skämt. Tycker att du ska ringa aftonbladet! Detta är det mest tokiga jag hört. Fortsätt att kämpa för dina rättigheter och andra kvinnors. Skickar en kram!

2010-11-17 @ 08:42:23
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Malin

Fy faan det är ju sjukt! Blir förbannad när jag läser inlägget. Lycka till! Vinn över det där jävla samfundet!! Hoppas allt går bra med lilla bebben. Underbart är det!

2010-11-18 @ 22:46:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin