NEKAD HAVANDESKAPSPENNING!!!


Publicerat den: 2010-10-19 [16:40:20]

Jupp ni läste rätt. Neckad havandeskapspenning HELT OCH HÅLLET. Inte ens en liten andel ansågs JAG som är barnmorska ha rätt till. Det är tydligen första gången de nekar en barnmorska hp fullt ut. De anser att jag visst kan jobba fullt ut fastän jag inte kan stå upp mer än 15 min utan sammandragningar. De har fått sjukintyg, personligt brev från arbetsgivaren och från mig men nekar mig ändå hp.
Deras motivering: Är kvinnorna på eran avdelning tyngre än 20 kg?
Hallå? Är det någon hemma?
Det står klart och tydligt på deras hemsida att om arbetsförmågan är nedsatt med minst 1/4 eller om det finns risker med arbetet - så borde HP godkännas, iaf till 50%.


Sjukskrivning har jag nu endast 50 % - resterande tid MÅSTE jag jobba.
Enl doktorn är det inte hotande förtidsbörd längre vilket vi tackar för. Tänk vad vila kan göra. Och att jag har nästintill konstanta sammandragningar är NORMALT.
Jupp NORMALT. Det är NORMALT att gå dubbelvikt.
Det var därför jag var på väg att föda i Varna.
För allt är såååååå fucking NORMALT.



Det ska bli spännande att se vad jag kan göra när jag måste ligga ner var 15 min.
Jag kanske kan hänga ner i ett rep från taket för att undvika sammandragningar.
Det ska bli väldigt spännande det här. Otroligt spännande.

Ang. havandeskapspenningen kommer jag att överklaga. Jag har redan ett två sidor långt brev till dem där jag beskriver hela min situation från första början.
Just nu försöker jag få tag på de små sötnosarna men för det mesta verkar de ha gått upp i rök.

Vad är det för land vi lever i?

Kommer vara offline här ifrån innan jag har fått mer glädje av den här graviditeten än smärta och oro.
Det räcker tydligen inte med dödsfall, hypofysklumpar, ätstörningar och nedstämdhet.
Nu ska man slåss för det här också.
Varför MÅSTE VI SOM JOBBAR SOM IDIOTER bli nekade på detta viset?
När andra kan leva på bidrag hit och bidrag dit...
SÅ JÄVLA FRUSTRERANDE OCH ORÄTTVIST!!!
Jag har bara en sådan lust att lägga mig ner och inte göra något mer.
Tårarna rinner hela tiden.
Jag är ett nervvrak.


Men jag kommer inte ge mig.
Om jag så ska krypa omkring.

Vi ses när vi ses.




Offline.

Kommentarer
Postat av: Martina

Hej gumman!

De är ju fan helt jävla sjukt gud va sur jag blir!

Ja man kan undra vad de är för land vi lever i, hoppas du får tag på dem och bra att du överklagar. Hoppas de kommer gå vägen för dig inte bra när de ligger en stress sådär och att behöva sitta och strula med Fk nu mitt i allt också:(



kram vännen och hoppas verkligen de löser sig!

2010-10-19 @ 16:46:56
URL: http://beautywolf.blogg.se/
Postat av: fine

nejmen det här är ju osannolikt barbariskt!! säkert en man som bestämt det där, vars fru är infertil... Stå på dig gumman!

2010-10-19 @ 17:33:28
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Linda - ndaiL

Jag håller tummar o tår att din överklagan går igenom, va fan..asså.. hur tänker dom? eller tänker dom inte alls?!

Ja, vilket land vi lever i... :(

2010-10-19 @ 18:50:06
URL: http://ndail.blogg.se/
Postat av: Frida

Kan inte din chef intyga att du inte kan jobba? Hur har dina kollegor gjort när de varit gravida?

Jag fick full hp och jobbar som ssk på en akutmedicinsk avdelning. Det borde gå att överklaga! Lycka till!

2010-10-19 @ 18:59:27
URL: http://fantastiskafrida.blogg.se/
Postat av: Zandra

Men vad f*n!! Gud så arg jag blir!! Jag hoppas verkligen att du får tag på dem och att dem ändrar sitt beslut.

Stå på dej tjejen.

KRAMAR

2010-10-19 @ 19:01:26
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Josefine

Fyfan. Hoppas det ordnar sig. FK är såå jävla störda när det gäller ALLT. Grr! Kram

2010-10-19 @ 19:07:56
URL: http://kwamrak.blogg.se/
Postat av: Frida

Det är ju fördjävligt att de nekade hp för dig, du är ju en av dem som verkligen behöver det!!!



Jag hoppas att de ändrar sig efter din överklagan. Skickar massa styrkekramar till er!!



/Frida

2010-10-19 @ 19:20:22
URL: http://fairfriday.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Finner inga ord... skäms över detta landets behandling av människor..... helt otroligt....fruktansvärt........

2010-10-19 @ 19:32:03
Postat av: Maria

Som jag skrev på FB, kolla om du kan få ihop ett möte med arbetsgivaren å FK!

2010-10-19 @ 20:08:05
Postat av: karolin

Nej det är bra, ge dig inte! Vad fan sysslar dem med? Jävla nötter!



Tack, tyckte du vi var såå lika verkligen?! kalle tyckte också det! Knepigt att inte jag ser det haha!



Stå på dig nu, och MÅ BRA!



kramar

2010-10-19 @ 21:21:26
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Britta bloggar

Åhnej det är ju helt otroligt! Kämpa pÅ!

2010-10-19 @ 21:34:53
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: maja

Tänker på dig hjärtat!!!

Massor!

Tycker detta samhället är förjävligt på de sättet de behandlar de människor som verkligen behöver hjälp o stöd!

De är så jäkland rediga på att ta hand om alla andra utanför men när det väl gäller våra egna landsmän..nej då finns det inga resurser alls..

För jävligt är det!

Du är världens finaste männsika o inte bara det utan även gravid alltså bär på en annan fin o underbar varelse!

Du förtjänar det Absolute bästa!!!



Och det ska du få om jag så ska gå o sparka in pannbenen på de jä...larna!!!



Love you puss

2010-10-19 @ 21:38:49
URL: http://majalovell.blogg.se/
Postat av: Saannis - 2barnsmamma inom 1år

Vilka känslokalla idioter. Varför låter de ens HP finnas om knappt gravida får det beviljat? Allting är så sjukt i detta systemet med noll empati inför andra.



Nu förstår jag mer varför min BM inte ville lägga in en sjukskrivning på mig utan det är bättre att använda föräldrardagarna.



Men ändå! Det borde inte gå till såhär. Synd att inte de själva blir drabbade.



Stå på dig vännen och kräv din rätt!!! Kramar

2010-10-19 @ 22:19:31
URL: http://www.metrobloggen.se/saanniscarlos3
Postat av: Sandra

Nä fy fan jag tror jag dör!

Så du ska börja jobba nu alltså? Herregud!



Men dem med normala graviditeter får ju hp från v 31 typ!?



Tänker på dig

Puss

2010-10-19 @ 22:20:12
URL: http://Sandraochanders.wordpress.com
Postat av: Angel

Men herregud gumman,jag är chockad efter allt ni fått gå igenom så himl orättvisst men stå på dig.

2010-10-20 @ 08:05:41
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Jeanette C

Men hallå?! Eh...

Jag vet inte vad jag skall skriva...

skickar massor med styrkekramar!!!!!

2010-10-20 @ 09:07:16
Postat av: Malin

Överklaga du kommer få rätt. annars e det bara att gå ut med det i media. =)

2010-10-20 @ 09:22:53
Postat av: Åsa

Nej men herregud, sådär får det ju inte vara, det är ju helt jädrans sjukt! hur ska du kunna jobba när du går dubbelvikt och har sammandragningar?

Kämpa på och stå på dig...

Styrkekramar!

2010-10-20 @ 10:18:43
URL: http://pyretiminmage.blogg.se/
Postat av: Linnea

Det är fruktansvärt hur FK behandlar gravida! Det måste bli en ändring i deras synsätt nu! Du gör rätt som överklagar, det är det enda sättet att få igenom en förändring. Stå på dig! Styrkekramar från Linnea (neahs.se)

2010-10-20 @ 11:39:08
Postat av: Vi2blir3.se - Malin

Ibland börjar man ju fundera vad tusan dom tänker med och efter vilket reglemente dom lyder för inte kan de väll vara så att man ska bli tvingad till att jobba på detta vis? Jag tycker de är sjukligt! Med den sjukhistoria du har så finner jag oförstånd.Du är ju snart i vecka 32, då ska du ju få gå hur som haver med tanke på ditt jobb inom vården eller hur länge vill dom att du ska jobba?



Jag blir irriterad!

2010-10-20 @ 13:38:21
URL: http://vi2blir3.se
Postat av: Jannie

ÄLSKADE VÄNNEN

Jag lider med dig...

Det här är ju HELT sjukt!!Har du inte redan fått gå igenom tillräckligt?!

Jag blir helt vansinnig av att bara HÖRA att du får vara med omo då kan jag ju bara gissa hur vansinnig du MÅSTE vara.Fy-fan rent ut sagt!

Finns ju folk som springer hemma med hp så fort de får chansen för att de vill SLIPPA o jobba

inte för att de inte kan o ska jobba...

Det här MÅSTE de bara fixa åt dig vännen!



Åh jag blir så ledsen för eran skull....

Vet knappt vad jag ska säga.STÅ PÅ DIG!!Tänker på dig massor o håller alla tummar o tår för dig.

Helt sjukt att du ska behöva tänka på detta överhuvudtaget nu när det inte är så länge kvar o med allt ni redan har fått gå i genom...

VA RÄDD OM DIG!All styrka i världen till er.

KRAMAR i överflöd

2010-10-20 @ 14:08:34
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: sanne

Hej! Det var ett tag sedan jag var här inne!

Så arg man blir när andra mäniskor skall bestämma hur man mår och vad man klarar, trist!



Vilka fina 3D bilder på er lilla i magen, så märkligt att man faktiskt kan se så mycket!



Kram

2010-10-20 @ 16:27:48
URL: http://sanils.blogg.se/
Postat av: C

Ja det är helt sjukt detta! Skriv in till någon större tidning. Drar du rubriker så borde dom bli tvingade att lägga sig i frågan..



Det är sjukt och inte blir det lättare med den regering vi numera har... där man utgår ifrån att folk fuskar. För att sätta dit de som verkligen fuskar så åker flera som egentligen har rätt till ersättning med på köpet. Sjukt är det.



Hoppas verkligen du får upprättelse. Det där är inte okej.



Mitt tips är att gå till läkaren igen. Gärna en läkare som din barnmorska kan koppla dig till. Så får han bedöma på nytt om du verkligen ska ha 50% sjukskrivning. Du bör ju få 100%!



Lycka till gumman! Hejjar på dig! Kramar!

2010-10-20 @ 18:57:52
URL: http://cblog.blogg.se/
Postat av: Vi2blir3.se - Malin

Det tycker jag du gör rätt i! I vårat landsting får du gå redan vecka 32 och då är de ändå många som inte har besvär utan de är mer som "du ska gå" vid vecka 32.



Ja.. jag vet inte men jag tycker de är oerhört konstigt att dom kommer fram till sitt beslut trots allt dokumenterade underlag som finns! Stå på dig, jag stöttar dig!



Kramar

2010-10-20 @ 19:57:33
URL: http://vi2blir3.se
Postat av: louise

Ja det är jättekul att få så mng awards, man blir som du säger varm i hjärtat



Ja det är skönt att det går över så snabbt. för ja det tar verkligen på allas krafter att vara uppe och springa en massa mitt i natten.

För han sover som du säger så sover han väldigt oroligt.

yes allt tuggas på och ska stoppas i munnen.



Men gumman vad hemskt vilka iditoter på försäkringskassan, i mina öron är det ju verkligen ett solklart fall att du skulle få hanavdeskapspenning.

Förstår att du mår dåligt, riktigt riktigt dålig stil av dem, man kan ju undra vad det är för sten människor, lever de ute i den verkliga världen över huvud taget undrar jag?



Håller tummarna att det löser sig gumman, efter allt jobbiga du har varit med om behöver du ju vila så mkt som möjligt.

Massa styrkekramar till dig



kramar

2010-10-21 @ 09:35:48
URL: http://lusses.blogg.se/
Postat av: Elin

Okej, dom har redan räknat ut ditt SGI och så lr? Jag ska föda i Karlstad är det tänkt. Du då?

2010-10-22 @ 10:02:50
URL: http://elinsbebis.blogg.se/
Postat av: Sophie

Det är ett GRYMT Sverige vi lever i!!



Blev totalt vansinnig & förbannad när

jag läste detta!!!



Men helt riktigt fina du, du ska INTE ge upp!!

Du ska få vad du har rätt till!! Vad är det

för hemska känslokalla människor som tar besluten??

USCH för dom!!



Du ska se att det kommer att bli som du vill

tillslut! Sänder all tur jag kan till dig..



Kramar S

2010-10-22 @ 10:17:18
URL: http://liveharddieyoung.blogg.se/
Postat av: Sofie

Kämpa på!!

2010-10-22 @ 21:18:03
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se/
Postat av: Therese

Stå på dig mot FK. Det är inte klokt att de nekar dig havandeskapspenning! Jag är också barnmorska och har aldrig hört att någon blivit nekad tidigare. Tycker att du borde mejla Aftonbladet. De skriver nog gärna om detta och du kanske slipper mkt jobb i att skriva och oroa dig. Hoppas att det ordnar sig så att du kan njuta nu.

Kram!

2010-10-28 @ 19:37:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin